مقاله بررسی تجهیزات پست های فشار قوی پست دوشان تپه و پست مشیریه با word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله بررسی تجهیزات پست های فشار قوی پست دوشان تپه و پست مشیریه با word دارای 163 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی تجهیزات پست های فشار قوی پست دوشان تپه و پست مشیریه با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی تجهیزات پست های فشار قوی پست دوشان تپه و پست مشیریه با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی تجهیزات پست های فشار قوی پست دوشان تپه و پست مشیریه با word :

خطوط انتقال
انرژی تولیدی توسط نیروگاهها جهت مصرف بایستی به نقاط مختلف کشور انتقال داده شود زیرا کل تولید یک نیروگاه در بیشتر از مصرف آن منطقه می باشد بدین منظور انرژی بوجود آمده که در نقاط دیگر مورد نیاز می باشد توسط خطوط هوائی که عمدتاً فشار قوی هستند و قادرند با ولتاژهای بالا انرژی برق را به مسافت های دور برسانند و انتقال داده شود. انتقال انرژی الکتریکی توسط خطوط هوائی نیاز به پایه هائی که نگهدارنده سیم باشد دارند این پایه ها که نگهدارنده سیم باشد دارند این پایه ها که بایستی مشخصات مربوط به نوع خط را دارا باشند بعضی دارای تا چهار سیم برای یک مدار و یا بیشتر می باشند که جنس این پایه ها از نوع فلز مخصوصی گالوانیزه می باشد که براساس مشخصات خط و موقعیت زمین از ضخامت معینی برخوردار می باشد.
قابل توجه می باشد که پایه های کار گذاشته دارای اهمیت فراوانی می باشد زیرا اگر یکی از این پایه ها ناقص شود و یا صدمه ببیند انتقال انرژی را مختل می نمایند و باعث ضرر فراوان می شود. بطور مثال در چند سال پیش بر اثر ایجاد بهمن تعدادی از دکل های بین نیروگاه بندرعباس و تهران فرو ریخت و باعث کمبود شدید برق در مرکز شد. بخصوص که در فصل سرما این اتفاق رخ داد.
برای انتقال قدرت الکتریکی بهتر است از سیم های آلومینیوم که در مقطع وسط آن از نوع فولاد بلحاظ نگهداری و استقامت آن بکار می رود، استفاده گردد. قابل ذکر است که جریان بیشتر از سطح خارجی سیم عبور می کند در مواردی که سطح بیشتری نیاز باشد تعداد سیم ها را بیشتر می نمایند. مثلاً دو بانده یا چهار بانده گفته می شود پدیده ای که الکترونها از سطح هادی عبور می کند یا سطح هادی جمع می شوند (پدیده پوستی) و در نتیجه رشته بودن سیم های هوائی باعث جلوگیری از کرونا در سیم می گردد.
خواص سیم های آلومینیم فولاد را بشرح زیر می توان بیان نمود.
1- انتقال الکتریکی از سطح آن بیشتر است.
2- مقاومت یا کشش مکانیکی بیشتر جبران می شود.
3- نیروی وزن را بهتر عمل می نماید.
4- تحمل در برابر نیروی باد را دارد.
5- تحمل در برابر نیروی یخ و برف را دارد.
نکاتی چند در مورد خطوط انتقال:
شکم خط: قوسی که بین دو طرف کابل هوائی و بین دو دکل بوجود می آید شکم خط گویند و عوامل گرما و برف هم باعث ازدیاد شکم خط می شود.
فاصله خط KV 400 با زمین نه متر می باشد و در زمان عبور جریان از خطوط انتقال بین فازها با هم و همین طور فازها با زمین خاصیت خازنی تولید می شود. در تمام خطوط ضریب هدایت الکتریکی و طول سیم و سطح مقطع سیم و مقاومت اهمی آن محاسبه می گردد.
سیم گارد:
سیم هائی در بالای دکلها نصب می شود که بنام سیم گارد و یا سیم حفاظ که برای جلوگیری و یا برای انتقال ولتاژهای ناشی از عدد برق که اجازه نمی دهد، رعد و برق یا خطرات دیگر وارد تجهیزات برقی شود. و به آنها آسیب رسانند:

گوی حفاظتی:
در مسیر خطوط وسائلی نصب می کنند که محل نصب آن روی فازها می باشد که شبرنگ است بخاطر اینکه در شب هم دیده شود و ماشین یا هواپیمائی که از آن مسیر عبور می کنند فاصله خود را با آن حفظ کنند تا دچار برق گرفتگی نشوند و محل نصب آن ها بیشتر در مقاطع اتوبان ها و اطراف فرودگاهها قرار داده می شود.
پستها
فصل دوم:
1- قدرت تولیدی نیروگاهها تماماً در محل مصرف نخواهد شد. بمنظور انتقال، انرژی تولید شده از محل به مکانهای دیگر نیاز به انتقال انرژی توسط هادیهای الکتریکی می باشد. و این مسئله بدلیل اینکه ولتاژ خروجی ژنراتور در ایران حداکثر KV20 می باشد و با توجه بقدرت تولیدی جریان انتقال خیلی زیاد خواهد بود و باین دلیل سطح مقطع هادی مورد نیاز افت ولتاژ و توان انتقالی خیلی زیاد خواهد بود بمنظور پائین آوردن تلفات انتقال از ولتاژهای بالا استفاده می نمایند زیرا تلفات حرارتی خط انتقال یا مجذور جریان نسبت مستقیم دارد و لذا سعی می شود با بالا بردن ولتاژ جریان را کاهش دهند.
تلفات P = R.I2 P = UI – P
از طرفی در خطوط انتقال فشار قوی بخاطر اندوکتیویته و کاپاسیتو و مقاومت تلفات زیاد نیز وجود دارد. ضمناً ولتاژهای بالا از نظر مخارج و هزینه اقتصادی محدودیت دارد زیرا در فشارهای خیلی بالا هزینه و وزن سیم های انتقال و دکل ها زیادتر شده و پستهای فشار قوی گرانتر می شود.
ولتاژهای مورد مصرف در ایران عبارتند از:
400KV – 230KV – 132KV – 66KV – 63KV – 33KV – 20KV
پستهائی که از قسمتهای مهم شبکه انتقال و توزیع الکتریکی می باشند زیرا وقتی که بخواهیم انرژی الکتریکی را از نقطه ای به نقطه ای دیگر انتقال دهیم، برای اینکه بتوانیم از افت ولتاژ جلوگیری نمائیم بایستی بطریقی ولتاژ تولید شده ژنراتور را بالا برده و سپس آنرا انتقال داده تا به مقصد مورد نظر برسیم و در آنجا دوباره پائین آورده تا جهت توزیع آماده شود. کلیه این اعمال در پستهای انتقال و توزیع انجام می شود.
در یک پست فشار قوی وظیفه اصلی تبدیل ولتاژ و انتقال می باشد که بشرح ذیل می باشد.
پستهای فشار قوی به سه دسته تقسیم می شوند.
1- پستهای نیروگاهی (بالابرنده ولتاژ) Step Up Substation ایستگاههائی که از ترانسفورماتورهای افزاینده ولتاژ واحدهای تولید نیرو در نیروگاه را تا سطح تعیین شده پست افزایش داده و به شبکه انتقال متصل می کند.
2- پستهای کاهنده ولتاژ که به پستهای توزیع معروفند. Distribation Substation
پستهای کاهنده که ترانسفورماتورهای آنها بستگی به ظرفیت خطوط توزیع منشعب از آنها دارد.
Swiching Substation
3- پستهای کلیدی:
پستهائیکه وظیفه انتقال قدرت را بعهده داشته و کار ارتباط و انشعاب خطوط و شبکه را انجام می دهند.
اجزاء تشکیل دهنده پستها
اجزائیکه در محوطه پست قرار دارند عبارتند از:
مقره ها – برقگیر – P.T – C.V.T – ویوتراپ – سکسیونر – C.T برقگیر ترانس – خازن – راکتور – باکسها – سیستم ارتینگ – کانالها – دیزل ژنراتور.
توضیح اینکه منظور از محوطه پست، بیرون اتاق فرمان می باشد.
مقره ها
مقره های فشار قوی بمنظور عایق بندی و همچنین ارتباط مکانیکی قسمتهای مختلف یک شبکه پتانسیل متعادلی دارد بکار می رود.
از لحاظ شکل و خواص الکتریکی مقره های فشار قوی به مرحله ای از تکامل رسیده اند که خواص الکتریکی و مکانیکی آنها می توان از استاندارد و معین کرد. مقره ها انواع مختلف می باشد که یک نوع آن مقره آویز که در خطوط هوائی بکار می رود. مقره های نگهدارنده یا اتکائی بمنظور عایق کردن هادی نسبت به دکل بکار برده می شوند.
برقگیر Lighting – Arrester
برای حفاظت تجهیزات مهم پست در مقابل ولتاژهای زیاد جوی و اضافه ولتاژهای ناشی از قطع و وصل کلیدها از برقگیر استفاده کرده که بین فاز و زمین قرار می گیرد، برقگیرها معمولاً در نقطه ارتباط خط به تجهیزات پست نصب می شوند و با توجه به شعاع عملکرد خود قادر به حفاظت کلیه تجهیزات پست در مقابل افزایش ولتاژ می باشد. البته چنانچه فاصله تجهیزات زیاد باشد نصب برقگیر در نقاط دیگر نیز ضرورت دارد.
الف- برقگیرهای میله ای
یکی از ساده ترین و ارزان ترین روشهای حفاظتی دستگاههای انتقال نیرو در برابر ولتاژهای زیاد (فاصله هوائی) می باشد.
با تنظیم فاصله هوائی مناسب بین دو الکترودی که به دستگاه مورد حفاظت بطور موازی بسته شده است، حفاظت دستگاه در مقابل ولتاژهای بیش از ولتاژ عادی سیستم تأمین خواهد شد و ترکیب ساده دو الکترود و فاصله هوائی، برقگیر میله ای را تشکیل می دهد فاصله بین دو الکترود باید طوری انتخاب شود که در مقابل بیشترین مقدار ولتاژ سیستم استقامت کند ولی ولتاژهای زیاد باعث تخلیه الکتریکی در آن شود. البته در اینجا باید استقامت الکتریکی عایق دستگاه مورد حفاظت از بیشترین سطح ولتاژی که فاصله هوائی شکست الکتریکی پیدا می کند بیشتر باشد. بطور ایده آل مشخصه فاصله هوائی باید طوری باشد که در مقابل ولتاژ سیستم برای زمان نامحدود مقاومت کند و برای هر ولتاژی بیشتر از این مقدار شکست پیدا کند.
ب- برقگیر یا مقاومت غیرخطی
این نوع برقگیر از یک یا چند خازن سری همراه با یک یا چند مقاومت غیرخطی تشکیل شده است این خازنها (فواصل هوائی) لازمند تا در حالت کار عادی سیستم از جریان الکتریکی به داخل برقگیر جلوگیری شود. زمانی که ولتاژ سیستم به علتی بالا رود، فواصل هوائی بین خازنها هادی جریان الکتریسیته خواهد شد و قوس الکتریکی در این فواصل تشکیل می شود. این پس جریانی که از مقاومت غیرخطی عبور می کند میزان افت ولتاژ در دو سر برقگیر و در نهایت در دو سر سیستم مورد حفاظت را تعیین می کند، شکل زیر مدل الکتریکی برقگیر را نشان می دهد.

ج- برقگیر لوله ای
این نوع برقگیرها مطابق شکل زیر تشکیل شده است از یک لوله توخالی و تو پر که با فاصله هوائی مشخص از هم قرار گرفته اند. علاوه بر این فاصله هوائی خود برقگیر با خط برقدار با فاصله h1 قرار گرفته است.
کنتور برقگیر:
جهت مشخص شدن تعداد دفعات عملکرد برقگیر معمولاً سیم زمین برقگیر را از داخل دستگاهی بنام کنتور برقگیر عبور می دهد.
تعاریف و توضیحات برای معرفی برقگیرها:
الف- ولتاژ نامی برقگیر Rated – Vattage
بیشترین ولتاژ مجاز هم فرکانس با شبکه است که بین دو سر برقگیر قرار می گیرد. پس از گذر موج ضربه ای برقگیر قادر است که قوس الکتریکی بین فواصل هوائی را خاموش کند. بشرط اینکه ولتاژ سیستم از ولتاژ نامی برقگیر بیشتر نباشد.
ب- فرکانس یا دامنه فرکانس شبکه قدرت که برقگیر در آن نصب می گردد.
ج- جریان تخلیه ای که بعد از وقوع قوس الکتریکی از برقگیر عبور می کند.
د- مقدار مؤثر کمترین ولتاژ هم فرکانس با شبکه که در صورت برقراری بین دو سر برقگیر باعث جرقه الکتریکی همه فواصل هوائی برقگیر می شود.
ح- مقدار پیک کمترین موج ایمپاسی (102/50) که باعث عمل برقگیر خواهد شد.
ز- بیشترین مقدار ولتاژی که در حین تخلیه جریان از برقگیر ظاهر می شود.
خ- مقدار پیک جریان ایمپاسی (8/20) می باشد که برقگیر قادر به خاموش کردن آن می باشد. (3)
Reted Discharge current
برقگیرهای موجود در پست 230KV کیلوولت دوشان تپه
برای حفاظت تجهیزات مهم در پست مقابل اضافه ولتاژهای ناشی از جریان های جوی مانند صاعقه و رعد و برق در پستها نصب می گردد. که معمولاً محل نصب این نوع تجهیزات بستگی به طراحی نوع پستها می باشد در پست 230 کیلوولت دوشان تپه این وسایل جهت حفاظت ترانسها در طرفین آنها قرار گرفته که این وسایل بسیار پر اهمیت می باشد در مقابل ولتاژهای ضربه ای حفاظت می نماید برقگیرهای موجود در این پست به علت کهنه شدن و کارکرد بیش از حد و در سال 71 بعلت معیوب شدن از مدار خارج گردید که بنا بر اصلاح کارشناسان تصمیم بر این گرفته شد مابقی برقگیرهای موجود در این پست پیش از مسئله دار شدن چه از لحاظ تأسیسات و چه از لحاظ افراد پست تعویض گردید.
ترانسفورماتور ولتاژ:
همانطور که می دانید ولتاژهای بالاتر از 600 ولت را نمی توان بصورت مستقیم بوسیله دستگاههای اندازه گیری انجام داد بنابراین لازم است که ولتاژ را کاهش دهیم تا بتوان ولتاژ را اندازه گیری نمود و یا اینکه در رله های حفاظتی استفاده کرد ترانسفورماتور ولتاژ بهمین منظور استفاده می شود.
انواع ترانسفورماتور ولتاژ:
1- نوع مغناطیسی – دارای دو نوع سیم پیچ اولیه و ثانویه می باشد که برای ولتاژهای V600 تا KV132 استفاده می شود.
در بعضی موارد ثانویه این ترانسفورماتور دارای دو سیم پیچی مجزا بوده که یکی برای وسائل اندازه گیری و دیگری برای رله های حفاظتی مورد استفاده قرار می گیرند. در شکل فوق مدار الکتریکی یک (PT)VT را نشان می دهد معمولاً ترانس ولتاژهای فشار قوی بین خط و زمین قرار می گیرند بطور مثال در نتیجه باید تعداد امپدانس سیم پیچ اولیه خیلی بالا باشد و عایق بندی سیم پیچ هر چه ولتاژ بالاتر رود، زیادتر و مشکل تر خواهد بود خروجی PT را معمولاً بصورت a سر کلاف و n را ته کلاف مشخص می نمایند که شمارش تعداد کرهای یک PT با اعدادی است که در سمت چپ حروف نوشته می شود در شکل فوق PT دارای دو کر می باشد ولتاژ بین کر اول با کر دوم 110 ولت می باشد خود PT بصورت موازی در مدار قرار می گیرد و کلیه مصرف کننده های آن بصورت موازی اتصال داده می شوند و برای حفاظت PT (خروجی) در ابتدای خروجی سیم پیچ ثانویه یک عدد فیوز قرار می دهند.
P.T موجود در پست KV230 دوشان تپه
همانطوریکه می دانید ولتاژهای بالاتر از V600 را نمی توان بصورت مستقیم بوسیله دستگاههای اندازه گیری انجام داد بنابراین لازم است که ولتاژ را کاهش دهیم تا بتوانیم ولتاژ را اندازه گیری نمود و یا اینکه در رله های حفاظتی استفاده کرد ترانسفورماتور به همین منظور استفاده می شود و این نوع P.T در پست 230 کیلوولت دوشان تپه موجود می باشد.
245 TYPE W P
1050 / 460 / KV235
ARTID
BURDEN
(5%) 200 ولت
1 ثانیه V 150 آمپر
50HZ فرکانس
ترانسفورماتور جریان
جهت اندازه گیری و همچنین سیستم های حفاظتی لازم است که از مقدار جریان عبوری از خط اطلاع پیدا کرد و نظر باینکه مستقیماً نمی توانیم کل جریان خط را در این نوع ایستگاهها اندازه گیری نمائیم لذا بایستی بطریقی جریان را کاهش داده و از آن جریان برای دستگاههای فوق استفاده نمائیم و اینکار توسط ترانسفورماتور جریان انجام می شود. و معمولاً تبدیل جریان خط توسط ترانسفورماتور جریان به پنج خواهد بود یعنی جریان اگر 500 باشد یا 400 و یا … تبدیل به پنج خواهد شد.
ساختمان ترانسفورماتور جریان تشکیل شده است از یک سیم پیچ اولیه که دارای دوری کم و یک سیم پیچ ثانویه که دارای دوری زیاد است که سیم پیچ اولیه معمولاً بصورت شین می باشد پس نباید دو سر C.T باز باشد. بمحض باز کردن مصرف کننده از ثانویه C.T باید دو سر خروجی اتصال کوتاه شود چون همیشه باید نتیجه فلو در هسته صفر شود. یعنی جریان اولیه I1 یک فلوی اولیه L1 و اگر ثانویه بسته باشد I2 یک فلوی بنام L2 ایجاد می نماید که نتیجه حدوداً صفر می شود اگر دو سر C.T باز باشد I2=0 و L2=0 خواهد شد و در نتیجه هسته گرم خواهد شد و باعث سوختن C.T می گردد.
پارامترهای اساسی در C.T
1- نقطه اشباع
ترانسفورماتورهای جریان برای جدا کردن مدار دستگاههای سنجش و حفاظتی از شبکه فشار قوی بکار برده می شود. و اصولاً طوری انتخاب می شوند که در شرایط عادی و اضطراری شبکه بتواند بخوبی کار کند و جریان ثانویه لازم را برای دستگاههای اندازه گیری و حفاظتی تأمین کند. اما مسئله اصلی این است که در هنگام اتصال کوتاه چون جریان اولیه ترانسفورماتور زیاد است بالطبع جریان ثانویه نیز زیاد خواهد شد ولی باید ترانسفورماتور جریان طوری عمل کند تا این جریان زیاد نتواند از وسائل اندازه گیری عبور کرده و دستگاهها را بسوزاند علاوه بر آن این جریان نباید سبب فرمان غلط به دستگاههای حفاظتی شده و یا اینکه مانع عمل آنها شود. بعبارت دیگر باید ترانسفورماتورهای جریان طوری ساخته شود که در جریانهای زیاد اشباع شده و مانع شود که جریان زیادی از دستگاههای اندازه گیری عبور نماید ولی برای رله های حفاظتی وضعیت فرق می کند و ترانسفورماتور جریان مورد احتیاج است که در جریانهای زیادی اشباع نشده و جریان زیاد را تا حدی معین اجازه دهد تا از رله های حفاظتی عبور نماید. مشخصه مغناطیسی یا تحریک C.T بستگی به جنس هسته، تعداد حلقه های سیم پیچ و سطح مقطع و طول هسته دارد.
کلاس و دقت اندازه گیری ترانس جریان:
مبدلهای جریان اصولاً برای کلاسهای
5P10 , 5P20 , 10P10 , 0.5 – 01 – 0 – 7 – 5 – 2 – 1
بنابراین کلاس ترانسفورماتور جریان اصولاً یکی از اعداد بالاست اگر کلاس ترانسفورماتور جریان بصورت apn نشان داده شود اصولاً a مقدار خطای جریان برحسب درصد n مضربی از جریان نامی اولیه می باشد مثلاً در ترانسفورماتور 5P10 یعنی تا 10 برابر جریان نامی ترانسفورماتور جریان مقدار خطا 5% خواهد بود.
نکات قابل توجه در مورد C.T :
1- وضع ظاهری C.T از نظر شکستگی و نشتی روغن و عایق آن باید کنترل شود.
2- نصب پایه های فلزی نگهدارنده C.T طبق دستورالعمل های مربوطه روی فونداسیون نصب شده و سپس C.T در محل خود نصب می شود. و در موقع بلند کردن و پیاده کردن C.T باید نهایت دقت شود حتماً باید C.T بصورت عمودی بالا برده شود تا صدمه ای به آن وارد نگردد و تستهای ذیل باید انجام شود.
تست نقطه اشباع C.T
مطابق شکل زیر در مدار ثانویه ترانس یک منبع ولتاژ AC و یک ولتمتر و یک آمپرمتر گذاشته با تزریق ولتاژهای مختلف از صفر تا مقداری که بازای تغییر کم ولتاژ، جریان بیش از حد اضافه شود نقطه اشباع را تعیین می کنیم. لذا نقطه اشباع زمانی بدست می آید که با افزایش 10% ولتاژ جریان در ثانویه 40 تا 50 درصد افزایش یابد.

تست پلاریته C.T
مطابق شکل زیر ابتدا کر اولیه C.T را به یک باطری 9 تا 12 ولت وصل می کنیم و در ثانویه یک آمپرمتر عقربه ای می گذاریم با قطع و وصل نمودن کلید K با زدن جهت حرکت عقربه آئومتر را بخاطر می سپاریم هنگامی پلاریته C.T صحیح است که جهت حرکت عقربه آئومتر در همه کرها و هر سه پل C.T در یک جهت باشد رنج آودمتر را معمولاً روی 100 یا 300 میلی ولت DC می گذاریم.
C.V.T
در ولتاژهای خیلی بالا اقتصادی است که از C.V.T استفاده شود. چون در PT عایق بندی و ایزوله کردن سیم پیچ نسبت به پایه استارکچر مسئله عمده و پرخرجی خواهد شد. ولی در C.V.T توسط یک سری خازن که در مدار قرار می دهند ولتاژ را پائین می آورد و ولتاژ کم را به یک سیم پیچ اولیه (حدود KV 10) و از ثانویه 110 ولت خروجی گرفته می شود. مجموعه خازنها C2 , C1 در مدار دیده می شود که مجموعه C1 ظرفیت آن پائین و مجموعه C2 ظرفیتش بالا می باشد و در نتیجه XC1 خیلی بالا و XC2 خیلی پائین خواهد بود و به همین نسبت ولتاژ فاز با زمین که بر CVT اعمال می شود به نسبت مقاومتها افت می نماید و از دو سر مجموعه خازن C2 (ولتاژ کم) گرفته می شود و به سیم پیچ اولیه CVT داده می شود.
علاوه بر خازنها وسائل دیگری نیز در CVT وجود دارد به این ترتیب که سیم پیچ اولیه موازی با کاپاسیتو C2 قرار می دهد و سلف L را طوری محاسبه می کنند که در فرکانس نامی شبکه کاپاسیتو C1 و C2 با اندوکتیو L و Tr کمپاتره شود در این صورت جریان ثانویه ترانسفورماتور به ماکزیمم می رسد.
CVT ها بخاطر داشتن عایق بندی کمتر در فشارهای زیاد بمراتب ارزانتر از ترانسهای ولتاژ اندوکتیو می باشند در ضمن استقامت الکتریکی آنها در مقابل فشار ضربه ای نیز بمراتب بیشتر از ترانسهای ولتاژ اندوکتیور می باشد بدنه ترانسهای ولتاژ و یک نقطه طرف زکوندر همیشه زمین می شود (زمین حفاظتی)
WAWE TRAP
تله موج یا ویوتراپ یا موج گیر
تله موج تشکیل شده از یک سیم پیچ قطور که قطر سیم آن تقریباً مساوی خط فشار قوی است و خازنی دارد که از بیرون آن قابل مشاهده نیست و در داخل آن نصب است. که این خازن با این سلف موازی می باشد و می دانیم که وقتی یک سلف با یک خازن موازی شوند در فرکانس خاصی مقاومت زیاد و در فرکانس خاصی مقاومت کمی از خود نشان می دهد و فرق آن با حالت سری که مقاومت خیلی زیاد و در فرکانس 50 برق فشار قوی مقاومت خیلی کم نشان می دهد. لذا سیگنال مخابراتی از پست A به پست B می رود و اصطلاحاً گوئیم در لاین تراپ به تله می افتد و وارد پست نمی شود و قبل از تله موج وارد تأسیسات PLC می شود.
کلید بدون بار یا سکسیونر: ISOLATORS
سکسیونر وسیله قطع و وصل سیستمهائی است که تقریباً بدون جریان هستند بعبارت دیگر سکسیونر قطعات و وسائلی را که فقط زیر ولتاژ هستند از شبکه جدا می سازد تقریباً بدون بار بدان معنی است که می توان به کمک سکسیونر جریان های کاپاستیور و تأسیسات برقی و همین طور جریان ترانسفورماتور ولتاژ را نیز قطع نمود. علت بدون جریان بودن سکسیونر در موقع قطع یا وصل، مجهز نبودن سکسیونر به وسیله جرقه خاموش کن است بر حسب این تعریف در صورتیکه از سکسیونر جریان عبور کند ولی در موقع قطع اختلاف پتانسیلی بین کنتاکت ظاهر نشود قطع سکسیونر بلا مانع است همین طور وصل سکسیونری که بین دو کنتاکت آن تفاوت پتانسیلی موجود نباشد گرچه بمحض وصل باعث عبور جریان گردد نیز مجاز خواهد بود. از آن چه گفته شد چنین نتیجه می شود که سکسیونر یک کلید نیست بلکه ارتباط دهنده می باشد.
موارد استعمال سکسیونر:
همانطور که گفته شد اصولاً سکسیونرها وسائل ارتباط دهنده مکانیکی قطعات و سیستمهای مختلف می باشند و در درجه اول بمنظور حفاظت اشخاص و متصدیان مربوط در مقابل برق زدگی بکار می رود بدین جهت طوری ساخته می شوند که در حالت قطع یا وصل، محل قطع شدگی یا چسبندگی بطور واضح و آشکار قابل رؤیت باشد. یعنی در هوای آزاد انجام گیرد. برای جلوگیری از قطع یا وصل بی موقع و در زیر بار سکسیونرها معمولاً بین سکسیونر و کلید قدرت چفت و بستی قرار داده که با وصل بودن کلید قدرت نتوان سکسیونر را قطع و یا وصل نمود.
انواع سکسیونر
1- سکسیونر تیغه ای 2- سکسیونر کشوئی 3- سکسیونر دورانی 4- سکسیونر قیچی ای یا پانتوگراف.
سکسیونر تیغه ای:‌
این نوع سکسیونرها که برای ولتاژهای تا KV30 بصورت یک پل و سه پل ساخته می شوند. دارای تیغه یا تیغه هائی هستند که در ضمن قطع کلید عمود بر سطح افق (در سطح محور پایه ها) حرکت می کنند و در بالای ایزولاتور (پایه) قرار می گیرند تیغه ها در جریان کم بصورت تسمه و در جریان های زیاد بصورت پروفیل و از مس ساخته می شوند و در هر حال تیغه ها بخاطر جلوگیری از ارتعاشات کلید در موقع عبور جریان اتصال کوتاه بطور دوتائی و موازی نصف می شوند قطع و وصل کلید ممکن است دستی توسط اهرم و یا موتوری و از راه دور و یا کمپرسی بطور فشرده انجام می شوند، سکسیونر تیغه ای برای فشار قوی بصورت یک پل ساخته می شود و فرمان قطع و وصل آن ها عموماً کمپرسی با هوای فشرده انجام می گیرد.

سکسیونر کشوئی
سکسیونر کشوئی برای کیوسک یا قفسه هائی که دارای عمق کم هستند، بسیار مناسب است. در این سکسیونر تیغه متحرک در موقع قطع در امتداد خود حرکت می کند و بدین جهت فضای اضافی برای تیغه در حالت قطع از بین می رود این سکسیونر برای جریان های 400 آمپر و ولتاژ KV30 مورد استفاده قرار می گیرد.
برای جریان های خیلی زیاد که هر قطب از چندین تیغه موازی تشکیل می شود. سکسیونر کشوئی دارای این مزیت است.
که می توان تیغه ها را بصورت لوله ساخت و در داخل هم جای داد.
سکسیونر دورانی
این نوع سکسیونر برای ولتاژهای زیاد بخصوص KV30 ، KV110 ساخته می شود. بجای یک تیغه بلند و یک کنتاکت ثابت دارای دو تیغه متحرک و دورانی می باشد. که با برخورد آنها بهم ارتباط الکتریکی برقرار می شود در این نوع کلید حرکت تیغه ها بموازات سطح افق و یا عمود بر سطح محور پایه ها انجام می گیرد و دارای این مزیت است که با کوچک بودن طول بازوی تیغه ها فاصله هوائی لازم بین دو تیغه بوجود می آید و چون تیغه ها با گردش پایه ها باز و بسته می شوند، عوامل خارجی مثل فشار باد و برف و غیره نمی تواند باعث وصل بی موقع آن گردد. پس بعلت یخ زدگی کنتاکتها در زمستان احتیاج به نیروی اضافی برای باز کردن آنها نیست، هر یک از سکسیونرهای یک فاز دارای دو پایه عایقی قابل گردش می باشند که تیغه ها در روی آنها نصب شده است بطوریکه در موقع قطع یا وصل سکسیونر پایه ها حول محور خود در جهت خلاف یکدیگر باندازه 90 درجه می چرخند و باعث قطع یا وصل کنتاکت ها می شوند.
سکسیونر قیچی ای یا پانتوگراف
این نوع سکسیونر برای فشارهای خیلی زیاد مناسب است زیرا بعلت اینکه کنتاکت ثابت آن را شین یا سیم هوائی تشکیل می دهد احتیاج به دو پایه عایقی مجزا از یکدیگر که در فشارهای زیاد باعث بزرگی ابعاد و سنگینی وزن آن می شود، ندارد و فقط شامل یک پایه عایقی است که چنگک یا تیغه قیچی مانند کنتاکت دهنده روی آن نصب می شود و یا حرکت قیچی مانندی یا شین یا سیم هوائی ارتباط پیدا می کند.
موارد استفاده سکسیونر قیچی ای که به آن سکسیونر یک ستونی نیز گفته می شود. در شبکه است که دارای دو شین به ازای هر فاز در سطوح و ارتفاع مختلف به زمین و بالای هم باشد و سکسیونر ارتباط عمودی بین این دو شین را فراهم می سازد.

سکسیونر ارت
سکسیونر ارت سکسیونری است که خط یا باس بار را ارت می نماید این سکسیونر معمولاً در روی پایه سکسیونر خط نصب می شوند و با آن اینترلاک می باشد.
بریکر یا کلید قدرت:‌
این کلیدها باید قادر باشند هر جریانی را اعم از جریان بار و اتصال کوتاه را قطع و یا وصل نمایند از دیگر مشخصات دیژنکتورها موارد ذیل می باشد.
1- سرعت عمل قطع باید خیلی زیاد باشد.
2- عمل وصل هم باید سریع باشد بطوریکه بسرعت بتوانیم دیژنکتور قطع شده را وصل نماییم.
3- جرقه حاصله از عمل قطع یا وصل حداقل باشد و یا بوسیله ایکه بعداً شرح داده خواهد شد خاموش گردند.
4- وزن این دیژنکتورهای قدرت با در نظر گرفتن اینکه ممکن است انفجاری در آنها اتفاق بیفتد باید حداقل ممکن باشد و وسائل حفاظتی نظیر دیافراگم های اطمینان در بالای محفظه دیژنکتور تعبیه شده باشد تمام دیژنکتورهای فشار قوی را از نظر خاموش کردن جرقه به دسته های زیر تقسیم بندی می نمایند.
1- کلیدهائی که آرک و جرقه آنها توسط روغن خاموش می شود این کلیدها خود به دو نوع تقسیم می شود.
الف- کلیدهای تمام روغنی
ب- کلیدهای نیمه روغنی
2- کلیدهائی که ماده خاموش کننده آرک و جرقه آنها غیر از روغن می باشد.
الف- کلیدهای SF6
ب- کلیدهای خلاء
ج- کلیدهای هوای فشرده
د- کلیدهای آبی
دیژنکتور یا کلید قدرت، موجود در پست KV 230 دوشان تپه
بریکری که در پست KV230 دوشان تپه موجود می باشد. کلیدی می باشد که ارتباط باس 81 موجود در پست توسط خط ری شمالی و باس 82 توسط خط تهرانپارس تغذیه می شود و ارتباط این دو باس بوسیله بریکر کوپلاژ به شماره 8812 D است که از نوع MIN , OIL و ساخت کشور سوئد و با نام تجاری MACHIN – FABRICK
ORLI KON
قدرت قطع اتصال کوتاه KA40 را دارد و قدرت نامی آن 2500A است
TYPE 200 – SFL – 5 4T
بریکر گازی
فرکانس 50Hz
ماکزیمم ولتاژ 245KV و جریان 2000A جریان نامی 2500A
RATED FULL WAVE IMPLSE
دیژنکتور کوپلاژ به شماره 8812 D KV1300
250 oil 320
CLOSING – CURRENT
TRIPPING
130 – 90 ولتاژ
ساخت سال 1978 14 – 70
kg 57 Gas WT
TOTAL WT WITH GAS
FHASE / A 5/5 * 2
موتور DC V12 – 125 یا پمپ
کارخانه زوریخ MIN , OIL 8050/OH
کلیدهای تمام روغنی:
شکل صفحه بعد یک نوع از دژنکتورهای تمام روغنی را نشان می دهد. تانک شماره 1 محل ذخیره روغن و الکترودها در داخل آن قرار می گیرند و با درپوش شماره 1 از محیط خارج جدا می شوند. الکترودها از شش عدد سوراخیکه در آن ایجاد می شود برای وصل دژنکتور باید محور شماره 23 در جهت عقربه ساعت چرخانده با این عمل قطعه شماره 22 بطرف بالا حرکت می کنند و قطعه 21 و 25 را بطرف بالا می کشند و فنر شماره 18 را می فشارد و در نتیجه قطعه شماره 15 را که به دو الکترود نزدیک می شود پس از اینکه آرک و جرقه در داخل روغن تولید شد و عمل وصل دژنکتور انجام می شود. عمل روغن در این دژنکتور عبارت است از عایق کردن الکترودها از یکدیگر و خاموش کردن جرقه حاصل از عمل وصل و یا قطع است روغن در محل تولید جرقه تجزیه می شود و تعدادی حبابهای گاز هیدروژن از روغن خارج شده و در روی سطح روغن با هوا مخلوط شده.
تولید یک مخلوط قابل انفجار می کند که اگر جرقه ای در محیط هوای بالای روغن و زیر پوشش ایجاد شود باعث انفجار دژنکتور می شود و اگر جرقه ای هم نباشد ولی تعداد قطع و وصل دژنکتور چند دفعه انجام شود گازهای حاصله سبب افزایش فشار در داخل تانک دژنکتور شده و باعث انفجار می گردد. برای جلوگیری از این اشکالات تانک دژنکتور را بوسیله لوله خمیده شماره 11 به هوای خارج وصل می نمایند.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.