مقاله در مورد مشاوره شغلی در بازار کار با word


برای دریافت اینجا کلیک کنید

مقاله در مورد مشاوره شغلی در بازار کار با word دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد مشاوره شغلی در بازار کار با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد مشاوره شغلی در بازار کار با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد مشاوره شغلی در بازار کار با word :

مشاوره شغلی در بازار کار

پیشگفتار :

عصر حاضر ، عصر اطلاعات نامگذاری شده است و این اطلاعات نیز همچون عوامل نیروی انسانی ، مواد اولیه ، انرژی و ماشین آلات به عنوان یکی از عوامل تولید مطرح می گردد. اطلاعات به عنوان یک منبع استراتژیک ، برنامه ریزان را در بررسی گزینه ها را انتخاب گزینه های برتر یاری و مساعدت می نماید .

با توجه به گسترش فنآوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیز ارائه طرحهای جامع از جمله نظام جامع اطلاع رسانی بازار کار ، طراحی و پیاده‌سازی پروژه هایی همچون نظام جامع راهنمایی و مشاوره شغلی ، جهت تحقق طرح مذکور ضروری به نظر می رسد.

برنامه ریزیهای مدون و جامع به منظوراستفاده از فنآوریهای اطلاعات و ارتباطات (ICT) در جهت ارائه و نشر اطلاعات و اخبار بازار کار به کارفرمایان و کارآفرینان و سرمایه گذارن داخلی و خارجی ، در راستای ترغیب و تشویق آنان به سرمایه گذاری در بازار کار ایران ، از وظایف پیش بینی شده در چارت سازمانی اداره بررسی، هدایت و مشاوره شغلی کارفرمایان ( اداره کل هدایت نیروی کار ) می‌باشد ، لذا بر همین اساس و باتوجه به اهداف عملیاتی طرح اطلاع رسانی بازار کار و

مکانیزاسیون نمودن مراکز خدمات اشتغال و کاریابیهای غیردولتی سراسر کشور ، مبنی بر ارائه سرویس و خدمات سریعتر و بهتر به کارفرمایان متقاضی نیروی کار و جویندگان کار ،‌نسبت به ارائه طرحی یکپارچه ، جامع و مکانیزه برای راهنمایی و مشاوره شغلی در کشور مبادرت ورزیده ایم .
امید است با پیاده سازی طرح مذکور بتوانیم در راستای هدایت شغلی نیروی کار و دستیابی به اثرات ثمر بخش آن در بازار کار کشورنایل گردیم.

مقدمه :
در عصر کنونی که تمدنی نوین در حال شکل گیری و تکوین است، موجی عظیم، بخش وسیعی از جهان حاضر را فرا گرفته است و دنیای بدیعی از کار، اشتغال، تفریح و ;. خلق نموده است.
الوین تافلر در کتاب موج سوم به دو موج عظیم تحولات اشاره می نماید که هر کدام به میزان وسیعی بر فرهنگها و تمدنهای پیشین تاثیرگذار بوده اند. موج اول (انقلاب کشاورزی) هزاران سال طول کشید تا ماموریت خود را به

پایان برساند و موج دوم یعنی پیدایش تمدن صنعتی 300 سال بطول انجامید.
امروز موج سوم به سرعت بستر تاریخ را طی نموده و در طول چند دهه موجودیت خود را به کمال رسانده است که تحت عنوان تمدن اطلاعات و ارتباطات و عصر اطلاعات نامگذاری شده است، عصری که طبقات جامعه را بر اساس دسترسی به اطلاعات و استفاده بهینه از آن تقسیم بندی می نماید. تحولات اخیر و تاثیرات شگرفی که این تحولات بر تمام عرصه های زندگی، منجمله کار و اشتغال می گذارد، طراحی و شکل دهی نظام های جامع را برای دسترسی به اطلاعات مطلوب ضروری می سازد.(موج سوم – الوین تافلر – 1377)

در همین راستا و با توجه به اهمیت و ضرورت بحث راهنمایی و مشاوره شغلی در بازار کار که خود نمونه ای از مرحله گذار از جامعه سنتی به صنعتی است، موجب گردیده است که هدایت و راهنمایی در مسیر انتخاب شغلی از جایگاه ویژه ای برخوردار گردد.
در این طرح پیشنهادی کوشیده ایم با شفاف سازی اهمیت و ضرورت بحث راهنمایی و مشاوره در بازار کار به الگوی واحد و جامعی در این خصوص دست یابیم تا بتوانیم از این الگو در دو بخش عمده بازار کار یعنی عرضه و تقاضای نیروی کار استفاده نمائیم.
بازار کار به عنوان یکی از چهار بازار مهم ( کالا، پول، سرمایه، کار) نزد نظریه پردازان اقتصاد از مهمترین و اساسی ترین بازارهای موجود بوده و همچون بازارهای دیگر دو مؤلفه عرضه و تقاضای نیروی کار را شامل و همواره توسط سیاستهای فعال و غیر فعال بازار کار هدایت می شود. نیروی

کار و سرمایه انسانی از مشخصه های اصلی این دو مؤلفه می باشند چرا که هم در بخش عرضه و هم در بخش تقاضای نیروی کار با سرمایه های انسانی سر و کار داریم و این ویژگی منحصر به فرد موجب می گردد تا از این مرحله به بعد بحث راهنمایی و مشاوره شغلی در هر دو بخش مطرح گردد.

« فرآیند ارائه راهنمایی و مشاوره شغلی در بخش عرضه و تقاضای بازار کار »

بازار کار

عرضه نیروی کار تقاضای نیروی کار

راهنمایی و مشاوره شغلی

دستیابی به شغل مناسب دستیابی به نیروی کار مناسب

رضایتمندی

ارتقاء بهره وری

افزایش سطح عملکرد بازار کار

تعریف مفاهیم کلیدی
1 – بازار کار(Labour Market):
یک محدوده جغرافیایی است که در آن کمیت و کیفیت عرضه و تقاضای نیروی کار مورد نظر است. بازار کار در محدوده های شهرستان ، استان و کشور تعریف می شود. بازاری که در آن سطح دستمزدها ، حقوق و شرایط کار و استخدام از طریق عرضه و تقاضا برای نیروی کار تعیین می شود. (بانک اطلاعاتی مجموعه آمارهای اشتغال – نشریه گزارش اقتصادی سازمان مدیریت 1375-1379)

2 – عرضه نیروی کار:
جمعیت و افرادی که به سن فعالیت رسیده اند و متقاضی شغل در بازار کار می باشند.

3 – تقاضای نیروی کار:
فرصتهای شغلی که در یک دوره معین توسط بنگاههای تولیدی و خدماتی عرضه می گردد.

4 – مشاوره شغلی(Vocational Counseling):
کمک به فرد است در انتخاب شغلی متناسب با استعداد ، علایق و تجربیات خود ، بطوریکه نیازهای او را ارضاء کند و موجب بهبود وضع جامعه گردد.(حسن پاشا شریفی ، سید مهدی حسینی – اصول و روشهای راهنمایی و مشاوره – 1376)

5 – راهنمایی و مشاوره شغل(Vocational Guidance& Counseling):
عبارت است از ارائه اطلاعات شغلی که فرد را یاری می دهد تا شغل مناسبی را انتخاب کند ، برای انجام آن آماده شود و به طور رضایت بخشی به آن اشتغال ورزد . از طریق راهنمایی شغلی به فرد کمک می شود تا با شناخت خصوصیات مشاغل ،‌استعدادها و رغبت ها و وضع جسمانی خود و با در نظر گرفتن نیازها و دوره های آموزشی ضروری به طور موفقیت آمیزی به اشتغال بپردازد.

6- اطلاعات بازار کار(Iformation Of Labour Market) :
اطلاعاتی در مورد حجم و ترکیب بازار کار یا قسمتی از آن و هر اطلاعی که به نوعی تابعی از بازار کار بوده و بر آ ن تاثیر گذارد.اهمیت و ضرورت طرح نظام جامع راهنمایی و مشاوره شغلی

عصر اطلاعات و گسترش فناوریهای اطلاعاتی چشم انداز « جامعه اطلاعاتی جهانی » را برای بشر ترسیم و اقتصاد کشورها را با تغییرات شگرفی مواجه و سایر عرصه ها از جمله بازار کار و مشاغل را نیز از جهات گوناگون دچار تغییر و تحول کرده است ، جهاتی همچون نوع و چگونگی و سرعت انطباق عرضه و تقاضای نیروی کار ، نرخ بیکاری طبیعی ، نرخ جستجوی شغلی کارگران و کارفرمایان ، کار از راه دور و گسترش بازار کار به مناطق دور دست و ;

در دنیای امروز تولید اطلاعات و بکارگیری آن از جمله مواردی است که در فرآیند توسعه اقتصادی نوعی مزین و برتری شمرده می شود . پیشرفت فزاینده فنآوری اطلاعات به گونه ای است که از آن با عنوان انقلاب در فنآوری اطلاعات و ارتباطات یاد می کنند . بررسی تحولات فنآوری اطلاعات و ارتباطات نشان می دهد که این انقلاب تغییرات فراوانی را در زمینه های مختلف اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی ایجاد نموده است . فنآوری اطلاعات موج جدیدی را در نحوه ارتباط جهانی از طریق

انتقال الکتریکی داده ها ، اندیشه ها ، تجارت ، بانکداری و دولت ایجاد نموده است . در محدوده بازار کار نیز اطلاع رسانی چهره دیگری به خود گرفته و کشورهای پیشرفته از فنآوری اطلاعات و ارتباطات به بهترین نحو ممکن از اطلاع رسانی شغلی استفاده نموده است .
یکی از حلقه های اصلی نظام اطلاع رسانی کشور ، نظام اطلاع رسانی بازار کار و کاربرد فنآوری اطلاعات در عرصه بازار کار است . فقدان اطلاعات صحیح ، به هنگام و دقیق از وضعیت عرضه و تقاضای نیرو ی کار از نظر جنس ، نوع و میزان مهارت ، تحصیلات و ; در کشور اعم از شهری و

روستایی ، عدم اطلاع از ویژگیهای اشتغال ایجاد شده اعم از مزد بگیری و غیر مزدبگیری در گروههای عمده شغلی کشاورزی ، صنعت و خدمات و توسط بخشهای مختلف اقتصادی ( تعاونی ، خصوصی و دولتی ) ، همچنین فقدان اطلاعات کافی در خصوص کمبود و مازاد تخصصها و مهارتها از بازار کار کشور موجبات عدم تحرک و جابجایی نیروی کار به خارج از کشور ، همچنین استفاده نامطلوب از ظرفیتهای آموزشی و ناهماهنگی بین آموزش و نیاز بازار کار و سایر تنگناها و

نارسائیهای موجود در بازار کار کشور شده که حاصل آن تاثیر منفی بر بهره وری و عملکرد سایر بازارها و عدم تعادلهای موجود در این بازارها می باشد . از این ضرورت ایجاد نظام جامع اطلاع رسانی بازار کار به عنوان یکی از حلقه های ملی ( که نظام جامع راهنمایی و مشاوره شغلی را نیز در دل خود جای داده است ) و جامع اطلاع رسانی کشور اهمیت قابل ملاحظه ای می یابد .
امروزه در اغلب کشورهای جهان ، مراکز اطلاع رسانی و کاریابی نقش بسیار مهمی را

مراکز کاریابی خصوصی به عنوان مکمل کاریابی دولتی ، اطلاعات مناسبی را در اختیار کارفرمایان و جویندگان کار قرار داده و از این منظر ، هزینه های تعدیل و هزینه های مبادله را در اقتصاد کاهش می دهند . در ادبیات اقتصادی نیز ، نقش اطلاع رسانی در بهبود وضعیت بازار کار ، از طریق الگوهای پویای عرضه و تقاضای نیروی کار قابل توضیح است . در الگوهای پویا ، افراد و بنگاهها ، تصمیمات خود را بر اساس تحولات حال و آینده اتخاذ می کنند . هر چقدر اطلاعات مربوط به بازار کار بیشتر و شفاف تر باشد ، احتمال تصمیم گیری صحیح افزایش یافته که موجب افزایش کارآیی اقتصادی خواهد شد .

یکی از شیوه های اطلاع رسانی ، استفاده از مراکز کاریابی است . هدف این مراکز ایجاد سازگاری و انطباق میان عرضه و تقاضای نیروی کار است . این مراکز علاوه بر اطلاع رسانی به افراد و بنگاهها در بازار کار ، خدماتی مانند مشاوره شغلی ، انجام وظایف اداری مربوط به مقرری بیمه بیکاری و ثبت نام از افراد بیکار و معرفی آنها به کارفرمایان متقاضی نیروی کار ر ا ارائه می دهند .
یکی از نتایج مهم ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره شغلی ، اشتغال رضایت بخش است که پایه و اساس تداوم اشتغال و افزایش کارآیی محسوب می شود . رضایت شغلی پدیده ای روانی –

اجتماعی و اقتصادی – جسمانی است که باعث سازگاری فرد با شغل و شرایط اشتغال می شود و تاثیرات انکارناپذیری بر افزایش کارآیی خواهد داشت .
جایگاه استراتژیک راهنمایی و مشاوره شغلی در نظام جامع اطلاع رسانی بازار کار ، ضرورت پیش بینی و تدوین نظام جامع راهنمایی شغلی را به منظور بهبود در وضعیت دستیابی به اطلاعات مورد نیاز بازار کار ، بهبود کیفیت ارائه خدمات اجتماعی و دولتی ، هدایت صحیح نیروی کار ، بررسی

وضعیت تراکم نیروی کار در استانها و ; و تاثیرات عملیاتی که اجرای طرح مذکور بر طیف وسیعی از بخشهای سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی کشور دارد را نمایان می سازد.

ارکان نظام جامع

1 – گردآوری و تولید
2 – سازماندهی ( مهمترین رکن نظام استفاده سریع، سهل، بهینه و یکجا است )
3 – اشاعه اطلاعات شغلی ( فعالیت مؤسسات کاریابی- انتشار کتب، نشریات ، بانکها و پایگاههای اطلاعاتی)

پروسه عملیاتی نظام جامع

نظام جامع مشاوره شغلی
مجموعه ای است از اجزای سخت افزازی و نرم افزاری برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات مربوط به مؤلفه های بازار کار جهت استفاده خدمات مشاوره ای به کاربران

بانکهای اطلاعاتی مورد نیاز نیروی انسانی، تجهیزات رایانه ای، بستر ارتباطی، منابع مالی

– اطلاعات مربوط به نیروی کار ( کارجویان، کارفرمایان، کارگران)
– اطلاعات مربوط به مراکز آموزشی ( فنی و حرفه ای ، دانشجویان ، سربازان ، فارغ التحصیلان)
– اطلاعات مربوط به واحدهای تولیدی ( زیر 5 نفر – 5 تا 20 نفر – 20 تا 50 نفر و ; )
– اطلاعات مربوط به مشاغل

– اطلاعات مربوط به نحوه سرمایه گذاری و کارآفرینی


دانلود این فایل


برای دریافت اینجا کلیک کنید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.