پایان نامه استان گیلان ( وجه تسمیه) با word دارای 127 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پایان نامه استان گیلان ( وجه تسمیه) با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
آشنایی با سرزمین مردم گیل و دیلم
حدود جغرافیایی، آب و هوا
دریا ـ جلگه ـ کوه
نژاد
جمعیت
زبان و مذهب
کیائیه در گیلان
مردی از مدرسه ملاط (سید علی کیا)
بازماندگان سید علی کیا
گیلان در دوران کیائیه
آستانه نصیرعلیکیا بن امام موسیالکاظم علیه السلام در دهکده کویه رانکوه رودسر
تغییرات ایجاد شده در بنا
انواع پی
دیوارها
الف : استخوان بندی دیوارها
ب : پوشش دیوارها
انواع بام و پوشش آن ها
الف : بام
ب : پوشش بام
ج : ساخت مسکن
تغییرات فصلی در استفاده از قسمت های مختلف مسکن
د : عوامل راحتی در مسکن
آب آشامیدنی
انواع سوخت
مطالعات تطبیقی
بناهای مشابه بنای (نصیر علی کیا رودسر)
آسیب نگاری بنا
آسیبهای وارد شده از حریق حشرات و گیاهان و ;
آسیبهای انسانی
نقاشی دیواری
فنون، مواد و مصالح به کار گرفته شده در دیوار نگارهها
1 ـ تکیهگاه
2 ـ لایه آستر
3 ـ لایه بستر
4 ـ لایه بوم کننده
5 ـ لایه رنگ
6 ـ لایه محافظت کننده
انواع نقاشی دیواری
آسیبشناسی
1 ـ فرآیندها و عوامل فیزیکی آسیب رسان
رطوبت
حرارت و تغییر دما
تاثیرات باد و جریانات هوا
تجزیه و تحلیل آمارهای قطعی ضایعات رطوبت
آسیبهای رطوبت
رطوبت در ابنیه تاریخی
خلل و فرج و ترکها
سطوح هیدروفیلی
6-1-2 سطوح غیر هیدروفیلی
مواد و مصالح فاقد خلل و فرج
انواع رطوبت در بناهای تاریخی
رطوبت صعودی
رطوبت نزولی
مشاهده صدمات ناشی از رطوبت در بنا
تشخیص منشاء رطوبت
مشخصات رطوبت ناشی از آبهای سطحی
مشخصات رطوبت ناشی از آبهای زیرزمینی
میزان ارتفاع و صعود رطوبت
روشهای مختلف رطوبت زدایی در ابنیه
شیوههای پیشگیری از رطوبت بالارونده در پایهها و دیوارها
عایقکاری در سطح مقطعی از دیوار
کاهش سطح اتکای دیوار که با رطوبت به طول مستقیم در تماس است
الکترواسمزی یا تراوش الکتریکی
کانال کشی در پای دیوار و خارج از بنا
روش الکترواسمزی
شیوههای مقابله با رطوبت در کف
دفع رطوبت از دیوارههای داخلی
دفع رطوبت اشباع شده در فضاهای داخلی بنا
دفع رطوبت داخل بنا (رطوبت حاصل از تعریق و تعرق)
فاز 1: عملیات حفظ بنا در وضعیت موجود
فاز 2درمان، آسیبها
مرمت چوب
خصوصیات جهتی چوب
خشکانیدن چوب
تاب برداشتن چوب
قارچزدگی
حشرات
روش های ضد عفونی کردن
استحکام بخشی چوب
تقویت بخشی با روش های مکانیکی
استحکام بخشی با اشباع کردن
ترمیم و نگاهداری
درمان چوب
تسطیح کف
منابع
1- نامها و نامدارای گیلان، جهانگیر سرتیپپور، 1371، نشر گلیکان
2- تاریخ گیلان، ترجمه محمدعلی گیلک، مجله فروغ
3- ولایات دارالمرز گیلان، هـ .ل. رابینو، جعفر خمامی زاده، بنیاد فرهنگایران
4- فرهنگ گیلکی، منوچهر ستوده، 1332، انجمن ایران شناسی
5- حفریات مارلیک، عزتالله نگهبان
6- تاریخ گیلان و دیلمستان، منوچهر ستوده
7- حفاظت، نگهداری و مرمت آثار هنری و تاریخی درمان- مرمت و بازسازی، هارولد.ج. پلندرلیت. ا.ی.ا. ورنر، رسول وطندوست، 1376، دانشگاه هنر
8- گونهشناسی مساجد در جمهوری آذربایجان، ش.س.فتحالله سیف، لیلاربن شه حسین سلطانزاده، بهرام قدیری، 1375، دفتر پژوهشهای فرهنگی
9-بناهای آرامگاهی، حوزه هنری
10- آشنایی با معماری مسکونی ایران گونهشناسی برونگرا، غلامحسین معماریان، 1376، علم و صنعت
11- تزئینات وابسته به معماری ایران دوره اسلامی، محمدیوسف کیانی
12- دوازده درس مرمت، محمدحسین محبعلی، آتسا امیرکبیریان، اصغر محمدمرادی، وزارت مسکن و شهرسازی
13- گیلان و آذربایجان شرقی
14- فصلنامه اثر، میراث فرهنگی کشور
15- مسکن و معماری در جامعه روستایی گیلان، کریسیان برومبرژه، علاءالدین گوشهگیر، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی
16- معماری ایران (مصالح شناسی سنتی)، حسین زمرشیدی، زمرد
17- معماری ایران (اجرای ساختمان با مصالح سنتی)، حسین زمرشیدی، زمرد
18- خودآموز بنایی با آجر، لوییس م. درتل، مهندس جواد فرید، 80، انتشارات فنی ایران
19- خودآموز بنایی با بتن، لوییس م. دزتل، ترجمه گروهی، 80، انتشارات فنی ایران
هنگامیکه تاریخ ایران را از نظر میگذرانید خواهید دریافت که در میان مناطق مختلف ایران کمتر منطقهایست که چون گیلان و ساکنان بخشهای دامنههای شمالی البرز بخاطر دلیریها و بهادریهایشان دارای منابع مختلف تاریخی بوده باشد و بهمین دلیل هم بیش از همه مناطق دیگر ایران دارای تاریخهای محلی است و یا در نوشتهها مورد حب و بغضهای سیاسی و طبقاتی قرار گرفته است اگر چه آثار باستانی منطقه قدرت پایداری در برابر وضعیت اقلیمی را نداشته و بخشی از آن نیز بر اثر حادثهها در دل خاکها مدفون شده و بخشی دیگر بدست انسانهای نادان به تاراج رفته و ویران گردید اما زندگی سلحشورانه آنان در منابع تاریخی و نوشتههای محلی و در فرهنگ عامه آشکارا بچشم میخورد
این منطقه که در پای سلسله جبال البرز و در آغوش درختان جنگلی و در کنار دریای خزر آرمیده است. از طرف مشرق با مازندران و از مغرب با آذربایجان همسایه است و اگر همچون جغرافی نویسان قدیم حدود جغرافیایی گیلان را از طرف شمال به دریای خزر و از طرف مشرق به مازندران و از جنوب به ری و قزوین و زنجان و از طرف مغرب به آذربایجان محدود سازیم باز هم باید گفت که بخش وسیعی از مناطق کوهستانی را که امروز با نام «دیلم» از منطقه جلگهای جدا میسازند باید جزء گیلان بحساب آورد که از نظر سیاحان داخلی و خارجی و تقسیمبندیهای منطقهای و سیاسی و اقتصادی تا قرنهای نزدیک بما نیز چنین بوده است همانطور که گاه گیلان را نیز ضمیمه نواحی دیلم بحساب میآورند بطوریکه مقدسی که کتاب خودالتقاسیم فی معرفهالاقالیم را که در قرن چهارم هجری مینوشت طبرستان و جرجان و قومس (سمنان ـ دامغان ـ بسطام) را نیز از جمله مناطق دیلمیان میداند. باید گفت حدود جغرافی آن (گیل و دیلم) تا اوایل عصر صفوی و دقیقاً تا انقراض سلسله کیائیه در دوران سلطنت شاه عباس صفوی بنا به مقتضیات زمان و بر اثر کشمکشهای نظامی متغیر بوده است و امروز مسافری که بخواهد این حدود را ببیند همینکه از شهرستان کرج خارج گردید باید در امتداد رشته کوههای البرز حرکت کرده از طرف قزوین به رشت به راه ادامه دهد و پس از عبور از منطقه طارم و رسیدن به رود خروشان سپیدرود در برابر انبوه درختان جنگلی قرار خواهد گرفت در امتداد رودخانه پس از رسیدن به منطقه امامزاده هاشم (جهنم دره سابق) و عبور از شهرستان رشت و بندر انزلی به منتهیالیه این منطقه یعنی گرگانرود و آستارا خواهد رسید و در بخش شرقی به منطقه تنکابن که تا دوران قاجاریه ضمیمه گیلان بود از شهرهای لاهیجان و لنگرود و رودسر گذشته به چابکسر که آخرین بخش شرقی میان گیلان و مازندران است میپیوندد. تماشای آنهمه زیبایی و تنوع برای هر رهگذر تازه وارد پس از رسیدن به منجیل قدم به قدم خیرهکنندهتر خواهد بود زیرا با محاصره شدن منطقه در میان رشته کوههای طالش ـ طارم خلخال ـ دیلمان که مانع خروج ابرهای حاصل از تبخیر آب دریا و رودخانهها و استخرها و مردابهاست و همچنین حرکت بادها از دریا بخشکی و از فلات مرکزی ایران بسوی دریا آب و هوای گیلان مرطوب و متغیر و برای رشد و پرورش گیاهان و درختان مختلف فوقالعاده متناسب بوده و رطوبت هوا تا 95 درصد و ارتفاع باران از 125 تا 162 سانتیمتر میرسد و درجه حرارت تا حدود 3 در زمستان و 37 درجه در تابستان میباشد. میزان نزول برف چون دوره یخبندان گیلان زیاد نیست و حداکثر ارتفاع برف ممکنست تا دو متر برسد
اگر از جلگه بطرف دامنههای جنگلی برویم بازهم میزان بارندگی و رطوبت و یخبندان متغیر خواهد بود تا جائیکه از ارتفاع 1200 متری به بعد بخاطر سردی هوا رشد درختان متوقف گردیده و در عوض با چمنزارها و مراتع زیبائی روبرو میشویم و در ارتفاعاتی معادل 1800 تا دو هزار متر انواع گل و گیاه معطر روئیده می شود
خجوکو که در سال 1849 و 1850 میلادی در رشت میزیست و تاریخ گیلانش یکبار در سال 1306 و بار دیگر در سال 1354 چاپ گردیده است مینویسد. قوت و سرعت توسعه نباتات در این سامان بینهایت است اما از قلل کوه تجاوز نمیکند و هیچ چیز محزونتر از دیدن مناظر آن طرف نیست زیرا فاقد هرگونه طراوت است مانند کوههای خلخال که از خاک رس و ریگ قرمز مرکب بوده و دشتهای خمسه و قزوین و تهران و سمنان و دامغان و بسطام که همه لم یزرع است سبزه و آب در آنطرفها همانقدر نایاب است که در این طرف بحد وفور یافت میشود. گیلانیها در زبان اغراق میگویند. اگر در راس یکی از کوههای گیلان بمانید قسمتی از ریش شما که اینطرف است با عطر گلهای ما معطر میشود و حال آنکه قسمت دیگر مانند صحرای آنطرف کوه پر از گرد و غبار می گردد.[1]
همانطور که اشاره گردید ارتفاعات گیلان را سه رشتهکوههای مختلف محدود میسازد که عبارتند از
1 ـ کوههای طالش که به موازات سواحل دریای خزر امتداد یافته و میان آذربایجان و دریای خزر واقع است
2 ـ کوههای طارم و خلخال که رودخانه سپیدرود از کنار درههای باریک آن میگذرد و رشتهکوههایی آنرا از کوههای دیلمان جدا میسازد و گیلان را به دو بخش تقسیم مینماید
3 ـ کوههای دیلمان که دنباله رشتهکوههای البرز بوده و مرتفعترین قله آن در گیلان درفک (دلفک) است و از جنوب به منجیل و از طرف مشرق تا مناطق ییلاقی تنکابن و ارتفاعات سه هزار پیش میرود
لرد کرزن در کتاب خود بنام ایران و ایرانیان آب و هوای گیلان را به چهار قسمت زیر تقسیم مینماید
1 ـ حاشیه دریای خزر با تودههای شن به ارتفاع هشت تا ده متر و پهنای دویست تا چهار صد متر با بادهای شمالی و شمال غربی که رطوبت را به لبه جنوبی دریا میرساند
2 ـ اراضی پشت این تپههای شنی که مردابها و مناطق باتلاقی را ایجاد مینماید و رسوبات رودخانهها را که از کوهها سرازیر میگردند در خود جای میدهند که نمونهای از آنها مرداب بندر انزلی در گیلان است
3 ـ حاشیه پشت مردابها و سواحل داخلی آبهای راکد که منطقهای است جنگلی و شهرهای مهم و دهکدههای پر جمعیت در این قسمت واقع است که فاصله آن تا پای کوهها از سه تا سی کیلومتر تغییر میکند
4 ـ دامنههای البرز که نظافت هوا و زیبایی آن نظیر ندارد و در منطقه خالی از درخت و جنگلها و در دامنه کوههائی که بر آنها مشرف است ییلاقهائی قرار دارند
بزرگترین رودی که گیلان را به دو بخش تقسیم مینماید رود معروف سپیدرود است. مرکز بخشی را که در غرب سپیدرود قرار دارد و در اصطلاح مردم محل بیه پس (بیه آب رود) نامیده میشود شهر رشت است و آن بخش که در شرق سپیدرود قرار دارد بیه پیش خوانده میشود که شهر عمدهاش لاهیجان میباشد. این رود را در اوستا سپئت و در پهلوی سپت و در سانسکریت سوت SVETA گویند. ابن رسته مولف کتاب اعلاقالنفسیه درباره منشاء و مسیر آن گوید
سفیدرود از سیسر (صد چشمه) گذشته و از سرزمین آذربایجان عبور میکند و آنگاه داخل شهرهای دیلم گردیده و در دریای طبرستان میریزد.[2] مسعودی این رود را سپیدروج نامیده و مینویسد این کلمه به معنی رود سپید است که محل دو کلمه در فارسی و عربی مقدم و مؤخر است و مجرای آن به سرزمین دیلم به طرف قلعه سلار است و او ابن اسوار دیلمی است یکی از ملوک دیلم است و اکنون که تاریخ کتابت ماست بر آذربایجان تسلط دارد آنگاه این رود در دیلم از گیل میگذرد و به دیار دیلم رودی دیگر در آن میریزد که آنرا شاهان رود (شاهرود) گویند و معنی آن شاه رودهاست از بس سپید و پاک و صاف است و همه با هم به دریای گیل میریزد که دریای دیلم و خزر و اقوام دیگر است که بر اطراف دریا جای دارند و بیشتر این مردم دیلم و گیل که ظهور کردهاند و بر بسیاری از نقاط زمین تسلط یافتهاند بر ساحل همین رود بودهاند.[3]
سرچشمههای اصلی رود سپیدرود از ارتفاعات کردستان بوده و در سر راه شعبات مهم دیگری به آن میپیوندد و آبهای حاصل وارد تنگهای در منجیل میگردد و پیش از آنکه به این تنگه برسد به آب رودخانه شاهرود که از کوههای طالقان سرچشمه میگیرد میپیوندد و از این زمان به نام سپیدرود شناخته میشود و قسمت اصلی آب رودخانه بزرگ سپیدرود در بندر حسنکیا ده (کیاشهر) بدریای خزر میریزد و بخشی از آن پیش از رسیدن به دریا به وسیله چند نهر بزرگ جهت زمینهای زراعتی مورد استفاده قرار میگیرد
اگر طول رودخانه را از ارتفاعات اولیهاش در نظر گیریم بعد از ارس که یکهزار کیلومتر طول دارد دومین رودی است که اندکی بیش از رود کارون رود کارون (دارای هفتصد کیلومتر طول) حدود 720 کیلومتر درازا خواهد داشت و این رشته طولانی تا به هم پیوستن با رودخانه شاهرود به نام زرینه رود معروف بوده است و در دوره تسلط ترکان قزل اوزون نامیده شده است عظمت و بهرهدهی این رودخانه مانند زندگی سلحشورانه مردم گیل و دیلم منشاء پیدایش افکار و اندیشههای افسانهای و حماسی گردیده است. قزوینی در عجایب المخلوقات در خصوص آب شاهرود و رودخانه سپیدرود میگوید
نهر سفیدرود آوازی ندارد و روش او نرم است و در زمین نرم راه میرود و با نرمی و خاموشی که دارد کشنده است و شاهرود با داشتن آوازی هولناک از آفات سالم است[4] در ابیات زیر تاریخ حماسی منطقه را که گوئی در حرکت سالهای پرخروش و زنده این رود جاویدان و گویا باقیمانده است میخوانیم
همچون خیال خسته من گنگ و بیهراس
سرگه بصخره سود و گهی از کنار کوه
میرفت تا حکایت جاوید قرنها
تاریخ و سرگذشت زمانهای دور، دور
میرفت تا ز حالت ناپایدار دهر
یا آنکه خاطرات دلانگیز خویش را
ای یادگار مردی وای مظهر شکوه
پروردهای شعار سرافرازی و شرف
در پیچ و تاب و جنبش گردابهای تو
فریاد مردها و دلیران دیلمی
از روی ماسههای کف رود میگذشت
آهسته میخزید به دامان پهن دشت
بر دیدگان خیره ما سازد آشکار
افسانهها و حسرت و اندوه پایدار
با روزگار رفته ما گفتگو کند
در بستر زمانه چنین جستجو کند
در نغمه تو جلوه خورشید زندگیست
پیکار در طریق حق و ترک بندگیست
امید و پایمردی به گذشته نقش بود
پیداست در سرود و سکوتت سپیدرود
دریا و جلگه و کوه بزرگترین منبع اقتصادی و حیاتی مردم منطقه است که بیدریغ چون سفره گستردهای در برابر ساکنان قرار دارد دریای خزر که با نامهای دریای کاسپین، دریای هیرگانا، (جرجان ـ گرگان) دریای طبرستان، دریای گیلان، دریای مازندران، دریای شیروان، دریای دیلم، دریای آبسکون[5] شناخته شده است از شمال به سمت جنوب به طول یکهزار و دویست کیلومتر امتداد مییابد و دارای هفتهزار کیلومتر ساحلی است که تنها یکهزار کیلومتر آن در خاک ایران است و سطح دریا بر اثر ریزش آبهای یکصدو سی رودخانه که بعضی از آن در خاک ایران واقع است به سیصد و هفتاد و یکهزار کیلومتر مربع میرسد و بدین ترتیب دریای خزر با وسعت قابل توجهش همانطور که از حیث انواع ماهی و کلسیم و سولفاتها غنی است موجب آبادانی و سرسبزی و حاصلخیزی جلگهها و کوهها و باروری زمینها و افزایش و رشد گیاهان و درختان جنگلی میگردد و آنچه را که به کمک انسان در این ناحیهی مستعد بدست میآید عبارتند از: برنج، چای، انواع مرکبات، توتون، سیگار، غلات، زیتون، کنف، بادامزمینی و انواع محصولات صیفی و تربیت کرم ابریشم و پرورش دامها امروز اگر چه کشت بعضی از محصولات زراعتی مانند پنبه و نیل تا حدودی هم نیشکر همچون صنایع دستی مانند پارچهبافی فراموش گردیده و یا اهمیت گذشتهاش را از دست داده است اما میتوان گفت که برای زحمکشان گیل و دیلم زمین سخاوتمندانه و در تمام فصول سال آماده بهره دادن میباشد آنچنانکه در گذشته نیز بوده است.[6]محققان از فراوانی گیاهان داروئی در منطقه یاد میکنند و در وقایع دوران اسماعیلیه به وجود بیمارستان در الموت و صدور گیاهان دارویی و داروهای گیاهی از منطقه کوهستانی دیلم بسوی شهرها و سرزمینهای دوردست اشاره مینمایند و ظاهراً تاریخ آغاز دانش پزشکی را که امروز در میان مردم گیل و دیلم به (گیل تجربه) معروف است و هنوز هم راهنمای امور بهداشتی و درمانی مردم روستاهای این ناحیه است باید به طبیعت پر برکت زمین و تلاش و شناخت دانشمندان عصر اسماعیلی که با ورود حسن صباح به الموت آغاز گردید مربوط دانست. مناطق جنگلی که زمانی تا نواحی الموت امتداد داشت امروز در ارتفاعات رحمتآباد و نزدیک به قله درفک پایان میپذیرد و اگر چه باید اعتراف کرد که کاهش وسعت دامنههای جنگلی از زیبائی و اهمیت اقتصادی منطقه چیزی کم ننموده و آنرا به مناطق ییلاقی و مرکز دامداری و غلات تبدیل ساخت و خوش آب و هوا ترین و زیباترین ارتفاعات و قلل گیلان نیز در این قسمت واقع است که شناخته شدهترین آنها قله معروف درفک ( دلفک) است وقتی که از شهر رشت به طرف رودبار در حرکت میباشیم در شرق رودخانه سپیدرود در رشته ارتفاعاتی که بموازات جاده عمومی است
[1] -تاریخ گیلان ترجمه محمد علی گیلک از انتشارات مجله فروغ ص
[2] – اعلاقالنفسیه چاپ لیدن ص 89 تاریخ تالیف کتاب باحتمال قوی میان سالهای 290 هـ تا 300 میباشد
[3] – مروج الذهب و معادن الجوهر تالیف ابوالحسن علی بن حسین مسعودی ترجمه ابوالقاسم پاینده ج 1 ص 201 چاپ بنگاه ترجمه و نشر کتاب، قلعه سلار همان قلعه شمیران یا سمیران یا سمیرم است که ویرانههای آن هماکنون در منتهیالیه دریاچهایکه با بنای سد سپیدرود ایجاد گردیده است قرار دارد و هنوز هم میتوان عظمت گذشتهاش را که بیشتر از قلعه الموت باقیمانده است دریافت
[4] – عجایبالمخلوقات چاپ لکنهو ص
[5] – از جمله نامهای دریای خزر (دریای پهلوی) است که درن در کتاب خود بنام کاسپی که در سال 1875 چاپ گردیده است یاد میکند. رک دریای خزر در نقشههای تاریخی نوشته شیر بیک علی اوف چاپ 1973 نشریات علم باکو ص
[6] – در حال حاضر دریای خزر در سال حدود 380 میلیون متر مکعب آب از رودخانه دریافت میکند لکن تقریباً 400 میلیون متر مکعب آنرا در اثر تبخیر از دست میدهد و سطح آن نیز 28 متر از سطح آب اقیانوس پائینتر است
مقاله مشاور وخصوصیات مشاوره از دیدگاه قرآن و اسلام با word دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مشاور وخصوصیات مشاوره از دیدگاه قرآن و اسلام با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مشاور وخصوصیات مشاوره از دیدگاه قرآن و اسلام با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
سال انتشار: 1393
محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی روان شناسی و علوم رفتاری
تعداد صفحات: 16
چکیده:
رساله ای که پیش رو دارید تحقیقی است که با هدف بیان مبانی نظام مشاوره از دیدگاه اسلام از یک سو و طراحی نظام مشاوره بر اساس مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی مکتب اسلام از جانب دیگر صورت گرفته است. برای دست یابی به هدف یاد شده، ابتدا به طرح مسائل و ابهامات پیش رو و تبیین مفاهیم و اصطلاحاتی نظیر نظام، مبانی و مشاوره و خصوصیات مشاوره پرداختیم بعد از تبیین کلیات مربوط به تحقیق با هدف نشان دادن پیوند وثیق بین مبانی مشاوره و نظام تربیتی به دنبال دستیابی نظام های تربیتی و باید و نبایدها درباره جایگاه مشاوره در نظام تربیتی اسلام بیان شده است. همچنین سعی شده مشاوره در قرآن و اسلام با روش توصیفی و تحلیلی و با استناد به آیات قرآن و آموزه های دین اسلام بررسی شود و در نهایت نتیجه گیری و پیشنهادهایی برای بهره گیری هر چه بهتر آموزه های قرآنی در پیشبرد هرچه بهتر مشاوره در اسلام ارائه گردیده است.
مقاله هویت گرایی در معماری معاصر کشورهای اسلامی با word دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله هویت گرایی در معماری معاصر کشورهای اسلامی با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله هویت گرایی در معماری معاصر کشورهای اسلامی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
مقدمــه:
هویت اســلامی یکی از آرمانهایی اســت که اغلب کشــورهای اسلامی، بخصوص کشورهای اسلامی محدوده غرب آسیا، بیش از هر زمان دیگر بر روی آن تمرکز کرده اند. فعالیت های فرهنگی و سیاسی در سالهای اخیر بیش از هر زمان دیگر بر احیاگرایی و هویت گرایی متمرکز شــده اســت. از این رو مطالعه بر روی هویت اسلامی و گرایش به هویت در معماری معاصر کشورهای در حال توسعه و بخصوص معماری معاصر کشورهای اسلامی؛ زمینه ســاز شناخت دقیق تر و صحیح تر هویت اسلامی ایرانی در معماری معاصر ایران خواهد بود. در این میان، کشــورهای حاشــیه ی خلیج فارس
و از جمله کشــور عربستان ســعودی طی چهار دهه ی گذشته، به واسطه ی درآمدهــای حاصل از فروش نفت، دچار تحولاتی عظیم در زمینه های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و .. شــده اند. تغییراتی که طی کمتر از نیم قرن، ملتی چادرنشین و کشاورز را به ممالکی بسیار مدرن و صنعتی تبدیل نمود. ناگفته پیداست که معماری و شهرسازی به عنوان یکی از اصلی ترین بسترهای متاثر از پیشرفت های مذکور، دستخوش تغییراتی بارز و چشمگیر شــد. حضور معماران اروپایی و امریکایی در این کشورها و تعمیم گرایش ها
و تفکــرات رایج معماری غرب به این ســرزمینها، موجب جهت گیری آنها به ســمت و ســویی نوین گردید که در پاره ای از موارد به واســطه ی تعامل مناسب فرهنگ بومی و جهانی، پاسخ های معمارانه ی موفقی ارائه نمود و در معدودی از موارد با بی عنایتی به بستر فرهنگی دست به خلق آثاری بی هویت و بی ارتباط با گذشــته زد که مورد انتقاد بسیار شدید مجامع معماری قرار گرفت. با این حال نقد آثار معاصر دغدغه این پژوهش نبوده و مســئله ی اصلــی آن انجام مروری تحلیلی بر معماری معاصر عربســتان با هدف شناســایی جریان ها و گرایش های رایج، نحوه ی توجه آن ها به مسئله ی هویت و بررســی ارتباط میان نظر و عمل معمــاران با تکیه بر آراء جمعی از کارشناسان است. پرسش های پیش روی این پژوهش عبارتند از:
1- چه جریانها و گرایشهایی در معماری معاصر کشــورهای اسلامی (نمونه موردی عربستان سعودی) قابل تعریف اند؟
2- هریک از این جریانات تا چه حد و چگونه به مفهوم هویت اســلامی توجه نموده اند؟
3- میزان موفقیت معمار در انتقال مفاهیم و ایده های ذهنی مورد نظر به مخاطب و ارتباط میان نظر و عمل در آثار معاصر کشورهای اسلامی (نمونه موردی عربستان سعودی) چگونه است؟
1- مبانی نظری
1-1. پیشینه پژوهش
هنر اســلامی به معنای عام و معماری اســلامی به معنای خاص خود، عاملی مشــترک و وحدت آفرین در میان کشورهای اسلامی محسوب میشــود (مهدوی نــژاد 1831). معماری معاصر در کشــورهای عربی بخش مهمی از معماری کشــورهای در حال توسعه است اما تاکنون آن گونه که باید بدان پرداخته نشــده اســت. اگرچه پژوهش های متعددی به بررســی مسئله ی جهانی شدن، فناوری و نوآوری های صورت گرفته در عصر حاضر (قاضی نوری و تاتینا 1931) و چالش های های هویتی پیش رو در کشورهای در حال توسعه (یزدانی و مروتی 0931) و از جمله عربســتان پرداخته اند، اما تنها تعداد اندکی از پژوهش ها با تعمیم این مســئله به معماری به بررسی تعامل و تقابل میان منطقه گرایی و جهانی شدن در معماری (مهدوی نژاد و جعفری 2931) پرداخته و وجوه غالب در آثار معاصر را از این منظر مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند.
تحقیقــات صورت گرفتــه در زمینه بررســی وضعیت معمــاری معاصر کشــورهای حاشــیه خلیج فارس بســیار محدود اســت. فقدان منابع و پژوهشهای مدون در این حوزه، بــر پیچیدگی ها و ابهام های موجود میافزاید (کامل نیا و مهدوی نژاد1931، 281). از معدود پژوهش های صــورت گرفته در این راســتا میتوان به نقد معماری معاصر عربســتان که از ســه منظر عملکرد محیطی، فلســفی و جنبه های بصری، توسط محمدحســین ال ابرابیم در ســال 0991 میلادی صورت گرفته است اشاره نمود. در این پژوهش محقق پس از ارائه نقدهای وارد بر معماری این دوره، به معرفی راهکارهای پیشــنهادی توسط منتقدین میپردازد. این راهکارها در دو قالب تحول در نظام آموزشــی و ضوابط شــهرداری و اســتفاده از موتیف ها و مصالح ســنتی در ابنیه مدرن ارائه شــده اند. اگرچــه برخی از پژوهش ها به معرفی رویکردهای کلی معماری معاصر در کشــورهای در حال توســعه پرداخته انــد (کامل نیــا و مهدوی نژاد 1931)، با این حال کمتر تحقیقی با رویکردی طراحی محور و با تمرکز بر منطقه ای خاص بر این مقوله متمرکز شــده اســت. عمده تحقیقات صــورت گرفته بــا اغماض از ســایر رویکردهــا، گرایش منطقــه گرایی انتقادی را به عنوان جریان غالب معماری معاصر در کشورهای در حال توســعه معرفی کرده اند .(Frampton 1983) با ایــن حال تعداد اندکی از
پژوهشها (شــایان و دیگران 8831)، با تحلیل رویکرد منطقه گرایی در آثار معماران معاصر غیرعربی در کشورهای حاشیه خلیج فارس ازجمله عربســتان، به معرفی پارامترهای ارتقاءدهنــده فاکتور مطلوبیت در این آثار پرداخته اند. پژوهش صورت گرفته در ارتباط با معماری معاصر ایران پس از پیروزی انقلاب (مهدوی نــژاد و دیگران 9831)، به عنوان خط مشی و چهارچوبی کلی، راهگشــای تحقیقات صورت گرفته مشابه، از جمله تحقیق حاضر میباشد.
1-2.چهارچوب نظری
تجزیه و تحلیل معماری معاصر کشــور عربستان سعودی نیازمند تعریف یک چهارچوب نظری فراگیر و ســاختار تحلیلی دقیق است که به کمک آن میتوان ضمن تحلیل و بررسی نمونه ها و بناهای ساخته شده به نتایج قابل قبولی دســت یافت. پیشینه پژوهش نشــان میدهد که برای درک نســبت هویت اســلامی با آثار معماری، میباید از دو منظر به تحلیل آثار معماری پرداخت: 1- ذهن طراح معمار به عنوان کسی که اثر معماری را شــکل میدهد، 2- ذهن مخاطب به عنوان کسی که اثر را درک میکند (مهدوی نــژاد 3831، 07-76). باید اجزای اصلــی یک طرح معماری اعم از ایده کلی، فناوری ســاخت، مصالح، شکل و فرم و رابطه با محیط پیرامون به تفکیک، مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند و تصمیم گیری برای کلیت طرح، بر اساس دستاوردهای حاصل از برآیند تمامی شاخصهای تحلیلی تبیین شــود (مهدوی نــژاد و دیگران 9831). بــه عبارت دیگر، نکتهی قابل توجه تعامل میان نظر و عمل در تحلیل آثار معماری میباشد. نظــر به معنای آنچه در ذهن طراح بوده و یا درباره اثر خود گفته اســت و عمل به معنای آنچه در طراحی به دســت آمده و هنگام روبرو شدن با اثر از آن درک میکنیم. در این حالت میتوان به ریشــه های نظری و جهت گیری های عمومی یک اثر معمــاری پی برد (Frampton, 1983). بنابراین چارچوب نظری پژوهش بر مبنای تحلیل شکلی – محتوایی آثار از طریق مقایسه تطبیقی نظر و عمل استوار شده است.
بررســی تعامل میان نظر و عمل از این جهت مهم اســت که گم شــدن ارزشها و گســیختگی بین نظر و عمل یکی از اصلی ترین ریشــه های بحــران هویتــی در حوزه فرهنگ جهانی اســت. گم شــدن ارزش ها و گســیختگی میان نظر و عمــل یکی از اصلی ترین ریشــه های بحران هویتی در حوزه جهانی است. تسلط به ارزش های اسلامی و تجلی آنها در هنر و به ویژه معماری مســتلزم تهذیب نفــس معماران، بهره مندی از معرفت های عقلانی هنرمند با اســتمداد از معرفت های حضوری و
77
فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی / شماره سوم / تابستان 3931 / سال اول
اولیه و سیر از خلق به سوی حق و صیرت جوهری است که در سایه آن هنرمند به رضایت و کمال وجودی رســیده و آثارش تجلی گاه رضایت و کرامت و امنیت خواهد بود. (نقره کار 2931، 352) بحران هویت معماری به ویژه هویت اســلامی در معماری به فروکاهش
یک کل ســامانمند به نام هویت، به یکی از اجزا ســامانه از قبیل تاریخ، نــژاد، فرهنگ، دین و .. باز میگردد. با این حــال با تفکیک این مقوله بــه دو حوزه جهانی و ایرانی و تبیین ریشــه های بحران هویتی در حوزه جهانــی میتوان اذعان نمود که عدم تعریف روشــن و واضح از مفاهیم ســازنده فرهنگ و تمدن، گم شــدن ارزش ها و گســیختگی بین حوزه اندیشــه و عمل، قرارگیری عناصــر اعتباری و روبنایی در راس مکاتب و نادیده گرفته شدن عناصر اصیل از مهم ترین ریشه های بحران هویتی در حوزه فرهنگ جهانی به شمار میآیند. (نقره کار 2931، 813)
1-3. کلید واژه های تحلیلی
بــا توجه به تمرکز این مقاله بر تحلیل مســائل کالبــدی و تلاش برای به دســت آوردن نتایج کیفی مبتنی بر این مسائل، ضروری است محورهایی استخراج شود که به نحوی مسائل کالبدی را تحلیل کنند. در این پژوهش واژگان تحلیلی مقاله بر اساس ادبیات خاص موضوع تعریف گردید. مهم ترین شــاخصه ها و مفاهیم کالبدی که بیانگر گروه های اصلی پژوهش میباشــند عبارتند از: 1- کانسپت طرح (ایدههای ساختاردهنده طرح)، 2- فناوری ساخت، 3- مصالح، 4- شکل و فرم و 5- رابطه با محیط. 1-3-1. ایده ساختاردهنده طرح (کانسپت)
کانســپت طرح ساختاری است که به واســطه آن به خطوط و سطوحی دست مییابیم که شمایی از کلیت فرمی، فضایی و حال و هوای پروژه را مشخص کرده و واسطه ایست بین زبان انتزاعی کانسپت به وجود آمده با کالبد واقعی معماری.
ایده اولیه طراحی (کانسپت)، بازتابی است که در مواجهه با یک مسئلهی طراحی، در ذهن طراح، شــکل گرفته و در بسیاری مواقع ظاهر و آشکار نمی باشــد. »طرح مایه (کانسپت) اندیشه ای است که دغدغه اش شیوه تلفیق و ترکیــب کردن عناصر یا ویژگی های مختلــف در یک چیز واحد اســت. در معمــاری، یک طرح مایــه همچنین چگونگــی ترکیب وجوه
مختلف نیازهای طراحی در یک اندیشــه مشخص را تعریف میکند و لذا
ً
طرح مایه مســتقیما بر شکل گیری طرح تأثیرگذار است:(McGinty1979 208)، بنابراین طرح مایه ها تصاویر مبهمی از راه حل نهایی طراحی ارائه میدهنــد و » ایده هایی هســتند که عناصر مختلــف را در یک کل جمع میکنند.(Ibid) « بر اســاس روش شناسی پژوهش، ایده ساختاردهنده
87
فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی / شماره سوم / تابستان 3931 / سال اول
طــرح (مهدوی نــژاد و ناگهانی 0931) به صورت کلــی بر نوعی تحلیل شکلی و محتوایی مبتنی بر اندیشه های معمارانه تاکید دارد.
با بررسی کلی و تحلیل های اولیه مصادیق و با استناد به پژوهش های قبلی صورت گرفته در این راســتا (مهدوی نژاد و دیگران 9831)، شش زیرگروه فرعی برای این دســته در نظر گرفته شد که شامل موارد مفهوم گرا از معماری گذشته، فرم گرا از معماری گذشته، مدرن، پست مدرن، مدرن متاخر و معماری بومی است.
تصویر 1. وزارت حج در مکه. در این اثر فرم گرایی از گذشــته در قالب اســتفاده از سازه های چادری و تعبیه حیاط مرکزی با الهام از حیاط خانه های سنتی عربستان به تصویر کشــیده شــده اســت. احجام دوگانه موازی با هم با الهــام از اعمال منا و عرفات حج طراحی شده اند. / (منبع: (URL1
تصویر 2. مجتمع مسکونی Sary در جده. یکی از اصلی ترین ایده های ساختاردهنده این اثر مفهوم گرایی از گذشته و تجلی زندگی جمعی گذشته ( خانواده های گسترده) و فرهنگ قدیم زندگی عرب در قالبی مدرن بوده است. (منبع: (URL2
تصویر 3. ایســتگاه خطــوط ریلی حرمین در مکه. ایده فرم گرایی از گذشــته در قالب اســتفاده از طاق و قوس های معماری ســنتی عربســتان به شــکلی مدرن متجلی شده است. (منبع: (URL3
در ســرزمینی با پشــتوانه و فرهنگ اســلامی، بی تردید ایده و کانسپت طــرح، تحت تاثیر اهــداف معمــاران مبتنی بر تجلی هویــت و اصالت اســلامی قرار خواهد گرفت. »میزان تحقق هویت و محتوای اســلامی در آثار معماران تابع ســه موضوع اســت: کیفیــت ادراک و فهم معمار از حقیقت عالم هســتی و مراتب وجود و نفوس انســانی، اتخاذ روش و ســبک مناســب برای خلق اثری تعالی بخش و نهایتا استعداد و تجربه
و خلاقیــت او در ارائه صورت و کالبدی متناســب با فهم و ادراک خود. بســته به کیفیت این سه، نســبت و میزان تحقق هویت اسلامی در آثار معماری دوران اســلامی متغیر خواهد بود« (نقره کار و رئیســی 1931، 11) از ســه پارامتر مذکور، مراتــب اول و دوم در ارتباط با مبانی نظری
و کانســپت و مرحله ســوم در ارتباط با فرم معماری قرار میگیرند. تقلید صوری صرف از الگوهای ســنتی بدون توجه به مفاهیم و مبانی نظری اسلامی چندان ارزشــمند نبوده و خلق آثاری بی هویت را در پی خواهد داشــت. در حقیقت »بحران معمــاری امروز ناشــی از کمبود خلاقیت نیست، بلکه از کمبود مبانی نظری نشأت میگیرد« (نقره کار و دیگران 8831، 24). مبانی نظری، نظامی از انگاره های ذهنی گوناگون است کــه یک یا گروهی از پدیده ها را توصیف میکند و از نوع نگاه شــخص بــه زندگی و طرز تلقی ازجهان هســتی (جهان بینی) نشــآت میگیرد. میتوان گفت که برخورداری از فرهنگ، اعتقادات و باورهای مشترک، زمینه ساز شکل گیری مبانی نظری مشترک است.
97
فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی / شماره سوم / تابستان 3931 / سال اول
تصویر 4. عوامل موثر در شکل گیری هویت یک اثر معماری
1-3-2. فناوری ساخت تکنولوژی که معادل فارســی آن فناوری است از دو واژه یونانی تخنه1 به
معنی هنر و پیشه و لوگوس2 به معنای کلام الهی و اصل بنیادین معرفت گرفته شــده است و عبارت اســت از بحث درباره هنر و صنعت (مددپور 4831). فناوری نه فقط دانش اســت و نه فقط ابزار؛ در واقع فناوری در ماهیت واقعی خود، همگام با معماری در آفرینش و سازماندهی فضایی گام برمی دارد و ضروریات لازم برای این هدف را فراهم میآورد.
فن و تکنولوژی ســاخت بنا به عنوان دومین گروه اصلی شامل شش
زیرگــروه فرعی میباشــد. این زیرگروه ها بر مبنای انواع سیســتم های ســازه ای قابــل اســتفاده در ســاختمان تفکیک و تعریف شــده اند که عبارتند از: سازه های خرپایی، سازه های صفحه ای و پوسته ای، سازه های چادری و بادی وکابلی و قوســی، ســازه های تیر و ستونی و دال، سازه های مرتفع ( هسته مرکزی و غیره) و سازه های نوترکیب (تصاویر 7-5). مصادیق منتخب بر اســاس سازه به کار رفته در ساختار خود، در یک یا چند زیرگروه مذکور جای میگیرند.
تصویر 5. اســتفاده از سیســتم ســازه تصویر 6. اســتفاده از سازه پوسته ای در ایســتگاه مترو اولایا- ریاض. تصویر 7. اســتفاده از سازه های چادری در رویال
خرپایــی در مرکز همایــش های منطقه (منبع: (URL4 پاویلیون جده. (منبع: (URL5
تجاری شیخ عبدالله. (منبع:(URL4
تصاویر 5 تا 7 نشــان میدهند که تعامل با کشــورهای پیشــرفته، امکان استفاده از دستاوردهای آنها در تمامی عرصه ها از جمله معماری را فراهم آورده اســت. ســاختمان های دو دهه اخیر با سیســتم های ســازه ای و تکنولوژیک پیشرفته، نمود بسیار بارزی از این تعاملات به شمار میایند. 1-3-3. شکل و فرم در بنا شــکل و فرم کلی از دیگر پارامترهای مورد بررسی مصادیق منتخب است.
»در زیباشــناختی فرم یا صورت تظاهر حسی و واضح یک شی است و این بیانی است که خود را در معرض قضاوت قرار میدهد« (بروکهاوس 9691،
114). تنــوع و تفاوت های شــکل و فرم فضای معمــاری به دلیل تفاوت در تاریــخ و فرهنگ جامعه، روح هنرمند و طراح، ابــزار تولید و زیربناهای اقتصادی، نظام ساخت و فناوری و سرزمین و اقلیم شکل میگیرد. بررسی تفاوت های شــکلی مصادیق منتخب از طریق تفکیک این شاخصه به 5 زیرگروه فرعی تحت عناوین شکل و فرم مدرن، بومی، پست مدرن و های تک و تحلیل مصادیق در قالب این گروه ها صورت گرفته اســت. ذکر این نکته ضروری است که زیرگروه ها و متغیرهای مربوطه همچون موارد مذکور بر مبنای یک تحلیل و بررسی اولیه از مصادیق به دست آمده اند.
08
فصلنامه پژوهشهای معماری اسلامی / شماره سوم / تابستان 3931 / سال اول
تصویر 8.ساختمان قضایی شهر ریاض. گرایش فرمی غالب در این اثر گرایش مدرن است. (منبع:(URL4
تصویر 9.کتابخانه ملی شیخ فرهاد در ریاض. در این بنا گرایش فرمی پست مدرن و های تک خودنمایی میکند. (منبع:(URL 6
تصویر 01.ایستگاه مترو منطقه تجاری شیخ عبدالله. این اثر نمونه بارزی از گرایش فرمی پست مدرن در آثار معاصر کشور عربستان است. (منبع: (URL7
تجلی صور بر اســاس مبانی نظری و ادراکی عمیق از مفاهیم اسلامی میتواند به تجلی و حفظ هویت اســلامی آثارکمک نماید. هرچند تقلید صــوری صرف از الگوها به ایجاد خوانایی فضایی و شــکلی و هماهنگ با اصول زندگی مخاطبان مسلمان کمک میکند اما احیای هویت تنها در ســایه بهره گیری توامان از الگوها و مفاهیم و تسلط بر مبانی نظری اسلامی محقق خواهد شد.
1-3-4. مصالح در بنا مصالح به کار رفته در کالبد ابنیه از دیگر فاکتورهایی است که میتوان با
تفکیک آن به دو دســته ســنتی و مدرن دو جهت گیری اساسی در میان مصادیــق را نشــان داد. مصالح ســاختمان در عین حال که ابزار دســت معماران در تجســم بخشی کالبدی به ایده های ذهنی هستند (کامل نیا و مهدوی نــژاد 1931، 081)، میتوانند به خوبی نمایانگر دســتاوردها و تکنولوژی های زمان خود باشند. با این حال انتخاب نوع مصالح، وابسته بــه پارامترها و عوامل متعددی اســت که از مهم تریــن آن ها میتوان به سازگاری با طرح و سبک، شرایط اقتصادی پروژه، نظر و سلایق شخصی معمار و کارفرما، شــرایط اقلیمی و غیره اشــاره نمــود. در این پژوهش، با چشم پوشــی از نوع مصالح، دو دسته کلی سنتی و مدرن برای آن ها در
نظــر گرفته شــده و گرایش رایج در میان ابنیه معاصر عربســتان از حیث مصالح به کار رفته در آن (سنتی یا مدرن) را مورد ارزیابی قرار دادیم. 1-3-5. رابطه با بافت نحوه ارتباط ســاختمان به عنوان یک محیط مصنوع با بســتر و محیط
پیرامــون از دیگر ویژگی هایی اســت کــه با تمرکز بــر روی آن میتوان به تفــاوت های قابل توجهی میــان ابنیه مختلف دســت یافت. ارتباط ســاختمان با محیط در این پژوهش به ســه صورت هماهنگ با محیط (متجانس)، متضاد و بی تفاوت در نظر گرفته شــده است (مهدوی نژاد و مشــایخی 9831). تجانس میان ســاختمان و محیط بدین معناست که آنچه ســاخته میشــود از نظر فرم، تکنیک و جنس، زبان محیط را پذیرا باشد، درطرف مقابل تضاد میان ساختمان و محیط بدین معناست که آنچه ساخته میشــود به عمد خود را از محیط جدا کرده و به عنوان چیزی دیگر خود را نشــان دهد (گروتر 6831، 351). اما در مورد اینکه در کجا، کدامیک از این ســه مورد مناســب تر است، نظریات مختلفی وجود دارد. لازم به ذکر اســت که محدودیت منابع و عدم دسترســی به اطلاعــات کافی در مورد محیط پیرامونــی هریک از مصادیق، احتمال خطای موجود در نتایج این بخش را افزایش میدهد.
تصویر 11. ساختمان دادگاه ریاض. در این اثر نوعی بی تفاوتی میان طرح کلی بنا با بافت و هندسه اطراف به چشم میخورد. (منبع: (URL8 تصویر 21.مرکز KAFD در ریاض. هندسه و طرح کلی بنا تا حدودی در تضاد با بافت پیرامونی خود قرار دارد. (منبع: (URL4
تصویر 31.ایستگاه مترو منطقه تجاری شیخ عبدالله. میتوان گفت که طرح کلی این اثر تا حد زیادی بی تفاوت با بافت پیرامونی اش میباشد. (منبع:( URL7
مقاله بررسی عوامل موثر بر صادرات بخشهای کشاورزی، صنعتی و فلزی ایران: رویکرد همجمعی با داده های ترکیبی با word دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله بررسی عوامل موثر بر صادرات بخشهای کشاورزی، صنعتی و فلزی ایران: رویکرد همجمعی با داده های ترکیبی با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی عوامل موثر بر صادرات بخشهای کشاورزی، صنعتی و فلزی ایران: رویکرد همجمعی با داده های ترکیبی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
سال انتشار: 1392
محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی
تعداد صفحات: 25
چکیده:
هدف اصلی این مطالعه بررسی مهمترین عوامل موثر بر صادرات غیرنفتی ایران در سه بخش کشاورزی، صنعتی و کانی و فلزی طی دوره 1388-1352 به روش داده های ترکیبی است. نتایج این مطالعه نشان داد که اثر درآمدهای نفتی دولت بر صاردات بخشهای مختلف اثر مثبت و معنیداری دارد اما ظرفیت تولیدی اثر معنی داری بر صادرات بخشهای مختلف نداشته است. همچنین اثر نرخ تعرفه بر صادرات نیز منفی و معنی دار است. اثر شاخص باز بودن اقتصاد نیز بر صادرات مثبت و معنی دار است.
مقاله پهنه بندی قلمرو های هوازدگی سنگها در ایران با بکارگیری فناوری GIS با word دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله پهنه بندی قلمرو های هوازدگی سنگها در ایران با بکارگیری فناوری GIS با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پهنه بندی قلمرو های هوازدگی سنگها در ایران با بکارگیری فناوری GIS با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
سال انتشار: 1384
محل انتشار: نهمین همایش انجمن زمین شناسی ایران
تعداد صفحات: 11
چکیده:
سنگها در بسیاری از فعالیت های انسانی، اهمیت بنیادی دارند . سنگها منابع اولیه برای ساختمان سازی، راهسازی و سایر امور مهندسی به شمار می روند . بنیاد و پی بسیاری از سازه های انسانی بر سنگها قرار می گیرند . تمام سنگها در معرض فرآیندهای طبیعی هوازدگی قرار می گیرند و عملکرد این فرآیندها به تمام فعالیت هایی که از سنگ به عنوان ماده خام استفاده می کنند، مربوط می شود . تاکنون مطالعه فرایندهای هوازدگی سنگها به صورت مو ردی و توصیفی انجام می شده و نتایج مطالعات به فرمت قابل استفاده برای سایر فعالیتها نبوده است به طوریکه در شرایط حاضر زیان هوازدگی به سازه های انسانی بسیار جدی می باشد و توجه به مطالعات هوازدگی بویژه در داخل شهرها ضروری می باشد . با توجه به ابعاد گسترده هواردگی که پژوهش های متعددی را می طلبد و از طرف دیگر هیچگونه مطالعه هوازدگی به طورجدی در کشور ما انجام نشده است لذا این تحقیق در مقیاس 1:250000 ، شرایط و محیط عملکرد فرایند های هوازدگی را توسط تکنیک های سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) و روابط تعریف شده توسط ژئومرفولوژیست ها پهنه بندی نموده و به نتایج متعددی رسیده است . از جمله اینکه تنوع شرایط هوازدگی در ایران ، نباز به پژوهش هایی در مقیاس ناحیه ای دارد . پهنه بندی هواردگی در مقیاس فضایی ملی نیز اگر از توزیع متعادل نمونه گیری بهره مند شود می تواند در سیاستگ ذاری ها و برنامه ریزی های کلان مفید واقع شود .