مقاله تعیین دوز مناسب اشعه گاما برای ایجاد جهش ژنتیکی در گیاه کنجد با word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله تعیین دوز مناسب اشعه گاما برای ایجاد جهش ژنتیکی در گیاه کنجد با word دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تعیین دوز مناسب اشعه گاما برای ایجاد جهش ژنتیکی در گیاه کنجد با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تعیین دوز مناسب اشعه گاما برای ایجاد جهش ژنتیکی در گیاه کنجد با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تعیین دوز مناسب اشعه گاما برای ایجاد جهش ژنتیکی در گیاه کنجد با word :

سال انتشار: 1392
محل انتشار: همایش ملی علوم و فنون کشاورزی
تعداد صفحات: 11
چکیده:
به منظور تعیین دوز مناسب اشعه گاما برای ایجاد جهش ژنتیکی در بذور کنجد، ازمایشی در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با 4 سطح انجام شد. بذرهای کنجد به میزان 15 گرم برای هر کرت، توسط اشعه گاما با سطوح شدت تابش 100، 200، 300، 400، 500 گری پرتودهی شدند. کشت بذور پرتو داده شده وبذر شاهد در 4 تکرار در مزرعه در 24 کرت انجام گرفت. در طول دوره رشد خصوصیاتی مانند میزان ارتفاع گیاه ،تعداد شاخه جانبی، تعداد کپسول و عملکرد تک بوته مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. با توجه به خصوصیات اندازه‌گیری شده و مقایسات صورت گرفته مشخص شد که دوزهای 250 تا 350 گری برای ایجاد موتاسیون در گیاه کنجد مناسب می‌باشد.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله ذخیره سازی هیدروژن در نانو لوله های کربنی با word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله ذخیره سازی هیدروژن در نانو لوله های کربنی با word دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ذخیره سازی هیدروژن در نانو لوله های کربنی با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ذخیره سازی هیدروژن در نانو لوله های کربنی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ذخیره سازی هیدروژن در نانو لوله های کربنی با word :

سال انتشار: 1385

محل انتشار: اولین کنفرانس فناوری نانو در محیط زیست

تعداد صفحات: 8

چکیده:

امروزه تولید و استفاده از سوختهای تمیز نظیر هیدروژن برای تولید انرژی بسیار حیاتی است. چالش اصلی در این راستا، ذخیره ایمن و با صرفه هیدروژن بعنوان سوخت برای وسایل نقلیه می باشد. تحقیقات اخیر در رابطه با ذخیره سازی هیدروژن در مواد نانوساختار کربنی جدید، نوید دهنده آن است که مشکلات مربوط به سوختهای فسیلی در آینده ای نزدیک قابل حل خواهند بود. در این بین نانو لوله های کربنی بعلت دارا بودن خواص و هندسه استوانه ای منحصر بفرد، توانایی ویزه ای در ذخیره سازی هیدروژن درون ساختار توخالی خود دارند. ظرفیت ذخیره سازی چنین موادی طی 10 سال گذشته تغییر چشم گیری داشته و از 0/1% وزنی به بیش از 10% وزنی رسیده است. در این پژوهش سعی شده ذخیره سازی هیدروژن در نانوساختارهای کربنی و بالاخصنانولوله هایکربنی مورد ارزیابی قرار گیرد. بررسی ها نشان دهنده ذخیره سازی رورسیبل هیدروژن در ساختار نانو لوله های کربنی است . همچنین بمنظور دستیابی به ظرفیتهای ذخیره سازی بالا، نیاز به باز کردن انتهای نانو لوله ها می باشد.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله فعالیت هوازی و سطوح لپتین پلاسما در بازماندگان سرطان پستان پس از یائسگی با word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله فعالیت هوازی و سطوح لپتین پلاسما در بازماندگان سرطان پستان پس از یائسگی با word دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله فعالیت هوازی و سطوح لپتین پلاسما در بازماندگان سرطان پستان پس از یائسگی با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله فعالیت هوازی و سطوح لپتین پلاسما در بازماندگان سرطان پستان پس از یائسگی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله فعالیت هوازی و سطوح لپتین پلاسما در بازماندگان سرطان پستان پس از یائسگی با word :

سال انتشار: 1390

محل انتشار: ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران

تعداد صفحات: 12

چکیده:

مقدمه: بین سطوح بالای لپتین زنان یائسه ی مبتلا به سرطان پستان بود. روش ها: 19 زن یائسه ی مبتلا به سرطان پستان با دامنه ی سنی 50 تا 65 سال (55/05±2/7) که جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی را انجام داده و تحت هورمون درمانی توسط لتروزول قرار داشتند. به دو گروه تقسیم شدند، 11 نفر گروه تجربی و 8 نفر گروه کنترل، گروه تجربی برنامه ی تمرینی شامل، 25 تا 45 دقیقه پیاده روی با شدت 45 تا 65 درصد ضربان قلب هدف، 3 جلسه در هفته به مدت 12 هفته اجرا نمودند. پیش و پس از 12 هفته، لپتینف انسولین، گلوکز، مقاومت به انسولین، شاخص های آنتروپومتریک و ترکیب بدن (وزن بدن، BMI، درصد چربی بدن، WHR و WC) و vo2peak آزمودنی ها اندازه گیری شد. اطلاعات به دست آمده از طریق آزمون تحلیل کوواریانس یک طرفه ( ANCOVA)، تجزینه و تحلیل شد(p005). نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد، پس از 12 هفته، لپتین، VO2peak، وزن بدن و BMI بین گروه کنترل و تجربی، به طور معنی دار تفاوت داشت ( P< 0.05)، اما بین دیگر متغیرهای دو گروه تفاوت معنی دار وجود نداشت. لپتین در گروه تجربی 23/1% کاهش و در گروه کنترل 4/7% افزایش، وزن بدن در گروه تجربی 3/3% کاهش و در گروه کنترل 0/2% افزایش، BMI در گروه تجربی 3/2% کاهش و در گروه کنترل 0/9% افزایش، VO2peak در گروه تجربی 20/8% افزایش و در گروه کنترل 5/5% کاهش یافت. نتیجه گیری: از این پژوهش می توان چنین نتیجه گیری کرد که پیاده روی می تواند باعث بهبود VO2peak، وزن بدن و BMI و کاهش سطح لپتین پلاسما در زنان یائسه ی مبتلا به سرطان پستان می شود.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله دفتر مدیریت پروژه و پیاده سازی آن در سازمان با word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله دفتر مدیریت پروژه و پیاده سازی آن در سازمان با word دارای 8 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله دفتر مدیریت پروژه و پیاده سازی آن در سازمان با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله دفتر مدیریت پروژه و پیاده سازی آن در سازمان با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله دفتر مدیریت پروژه و پیاده سازی آن در سازمان با word :

سال انتشار: 1393
محل انتشار: اولین همایش ملی عمران، معماری و توسعه پایدار
تعداد صفحات: 8
چکیده:
امروزه بحث مدیریت پروژه ازچالشهای عمده بسیاری ازسازمانهاست لذا نیاز به ایجاددفاتری که به این مهم توجه ویژه داشته باشند بیش ازپیش احساس میشود بنابراین تاسیس و توسعه دفاتر مدیریت پروژه را بایستی به عنوان یک ضرورت درنظر گرفت نقشهای دفاتر مدیریت پروژه متنوع و گوناگونند اما عموما شامل آماده ساز یاستانداردها ومتدولوژیهای مدیریت پروژه هستند اغلب این نقشها به جنبه های مدیریت منابع انسانی و مسئولیت های اجرایی پروژه گسترش داده شده اند دریکتعریف کلی میتوان گفت دفتر مدیریت پروژه درجهت تکمیل فعالیت ها و تجربیات مدیریت پروژه دریک سازمان طراحی شده که میتوانند برای ایجادشایستگیهای سازمانی درتحلیل طراحی مدیریت وبازنگری پروژه به کارگرفته شوند به عبارت دیگر دفتر مدیریت پروژه مرکزراهکارهای مدیریت پروژه درداخل سازمان هستند که مطابق موارد ذیل برپروژه نظارت می کنند: ایجادیک منبع استاندارد برا یمدیریت پروژه /بهبود ارتباطات و شیوه به کاربردن منابع داخل سازمان /کمک به کاهش اثرات منفی پروژه های توسعه شکست خورده رویکارایی و بهره وری منابع


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله میکل آنژ با word


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

مقاله میکل آنژ با word دارای 32 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله میکل آنژ با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله میکل آنژ با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله میکل آنژ با word :

میکل آنژ

میکل‌آنژ بوناروتی، (میکلانجلو دی‌لودوویکو بوناروتی سیمونی)، نقاش، پیکرتراش، معمار و شاعر ایتالیایی. زادروز وی 6 مارس 1475 در توسکانا است. میکل‌آنژ یکی از هنرمندان نابغه تاریخ و معروفترین چهره رنسانس ایتالیا است. وی در تاریخ 18 فوریه 1564 در رم درگذشت.

زندگی نامه
میکل‌آنژ دومین پسر از خانواده «لئوناردو دی‌بوناروتی سیمونی» و «فرانچسکا دی‌نری» است. پس از تولد میکل‌آنژ خانواده بوناروتی به‌فلورانس مهاجرت نمود. مادر میکل‌آنژ، پس از به‌دنیا آوردن سه پسر دیگر، چشم از جهان فروبست. او از دوران کودکی، برخلاف میل پدرش، علاقمند به‌ هنر و تحصیل در این رشته بود و سرانجام در پی نزاعی سخت با پدرش به‌ هدف والای خود رسید.

در سن سیزده‌سالگی به‌ عنوان دستیار حقوق‌بگیر، در کارگاه «دومنیکو ژیرلاندایو»، استخدام شد. وی نزد استادش به ‌کارآموزی پرداخت و پایه و اساس نقاشی روی دیوار مرطوب را یاد گرفت و مانند بسیاری از هنرمندان هم‌دوره خود در فلورانس، در کلیسای کوچک «برانکاچی» به‌تحصیل هنر پرداخت.

گرچه در ابتدا به نقاشی روی آورد اما غریزه طبیعی وی مشتاق هنر پیکرتراشی بود، از این‌ رو پیش از اتمام دوره نقاشی، به عنوان استاد به ‌مدرسه مجسمه‌سازی که به‌وسیله استاد «لورنسو» در باغ‌های مدیچی تأسیس شده بود، منتقل شد. هنوز سه‌سال از عضویت وی در مؤسسه و مدرسه مدیچی سپری نشده بود که استاد لورنسو چشم از جهان فروبست و پسرش «پیرو دی‌مدیچی» که فاقد استعداد و کیفیت هنری پدرش بود، جانشین او شد.

دراین هنگام شهر فلورانس دستخوش ناآرامی و قیام گروه‌های مختلف گردید و جان بسیاری از هنرمندان نیز مورد تهدید و تعدی قرار گرفت. میکل‌آنژ با تیزهوشی غریزی خود قبل از شروع آتش جنگ به‌اتفاق دوتن از همراهانش به‌شهر بولونیا کوچ نمود. میکل‌آنژ بیست ساله در بولونیا مورد استقبال دوستانه یکی از اعضاء خانواده «آلدوراندی» قرار گرفت و بلافاصله قرارداد ساختن دو تندیس از پیکر مقدسین و مجسمه یک فرشته برای مقبره «دومنیکوس مقدس» در کلیسای «سنت پترونیوس» را با وی منعقد نمودند. پس از یک‌سال اقامت در بولونیا، از جانب هیئتی در فلورانس برای احداث سالن اجتماعات شهرداری، به‌آن شهر دعوت شد.

بازگشت به فلورانس
میکل‌آنژ زمانی به ‌فلورانس بازگشت که کشیشی از فرقه دومنیکن‌ها به‌نام «ساوونارولا» با برقراری «تئوکراسی» و «حکومت مذهبی»، قدرت را در دست گرفته و مسیر سیاسی و اجتماعی جامعه را دستخوش تغییرات نموده و قوانین سخت مذهبی را به‌مردم تحمیل کرده بود. این تحولات در افکار میکل‌آنژ جوان، دانته و دیگر افلاطونیان تأثیر عمیق برجای نهاد

میکل‌آنژ پس از آغاز به کار در فلورانس، مورد توجه هنردوستان قرار گرفت و به‌سفارش یک فروشنده آثار هنری، تابلوئی بدلی از روی نسخه اصلی «کوپیدوس» ترسیم نمود و طبق خواسته کارفرما، رنگآمیزی آن را به‌شیوه آثار عتیقه انجام داد و بدون دریافت اضافه‌دستمزد شاهکاری نو از اثری قدیمی خلق نمود.

این تابلو به ‌عنوان یک اثر اصیل و عتیق به‌اسقف «رافائل ریاریو»، اسقف «کلیسای جورجیوی مقدس» در رم فروخته شد. پس از مدتی اسقف ریاریو متوجه این کلاه‌برداری شده و فروشنده را مجبور به‌ بازپرداخت مبلغ دریافتی نمود. اسقف ریاریو که شیفته کار هنرمندانه نقاش جوان شده بود وی را مورد تفقد قرار داد و به‌رم دعوت نمود.

اولین اقامت در رم
میکل‌آنژ دعوت اسقف را پذیرفت و در سال 1496 برای اولین بار به‌رم رفت. این اقامت تا سال 1501 به‌طول انجامید. در همان ماه‌های اول، امید هنرمند نابغه به‌اسقف هنردوست، تبدیل به‌یأس شد، حتی مورد حمایت «پیرو دی‌مدیچی» که به‌عنوان تبعیدی در رم زندگی می‌کرد، قرار نگرفت. تا این که بر اثر آشنایی با نجیب‌زاده رومی به‌نام «ژاکوپو گالی» و حمایت او، با اسقف فرانسوی «ژان دو ویلار» آشنا شد و از هر دو نفر سفارش ساخت تندیس‌های کوپیدوس، «باخوس» و «پی‌یتا» را دریافت نمود.

 

بازگشت دوباره به‌فلورانس
اولین اقامت میکل‌آنژ در رم به ‌مدت پنج‌سال به‌ درازا انجامید. در این زمان فلورانس صحنه ناآرامی‌ها و مبارزات سیاسی بود. ورود سربازان فرانسوی به‌خاک ایتالیا از یک طرف و «حکومت مذهبی» اسقف ساوونارولا و سقوط نهایی آن از سویی دیگر، همچنین جنگ‌های خارج از منطقه و پایداری نیروهای مقاومت مردمی، محیط نامساعدی را برای هنر و هنرمندان به وجود آورده بود.

در این رهگذر پدر میکل‌آنژ «لودوویکو بوناروتی» که در گیرودار ناآرامی‌ها شغل اداری خود را از دست داده بود به ‌منظور کسب حمایت فرزندش وی را مجبور به ‌بازگشت به ‌فلورانس نمود. سال‌های اقامت میکل‌آنژ در فلورانس، سال‌های کار مداوم، تؤام با رنج وسختی و تأمین معاش پدر و برادران خودخواهش بود.

تندیس داوود

تندیس داوود، فلورانس

اجرای کار پر اهمیت «مجسمه داوود» که بیشتر به ‌یک معجزه در قانون تعادل شبیه ‌است، فکر میکل‌آنژ را به‌ خود معطوف داشت. این مجسمه از سنگ ‌مرمر بزرگی ساخته شده که چهل‌سال پیش از میکل‌آنژ، پیکرتراش دیگری به‌نام «آگوستینو دانتونیو» بدون کسب موفقیت، برای ساخت آن اقدام کرده بود. این تخته‌سنگ، همچنان دست نخورده در گوشه‌ای قرار داشت.

میکل‌آنژ موفق شد تندیس داوود را بدون در نظر گرفتن سرگذشت تاریخی و سنت نهفته در آن خلق نماید. نتیجه کار میکل‌آنژ تحسین و تعجب همگان را برانگیخت.

اجرای این کار هنری پوشیده از چشم همگان و در محیطی دربسته انجام گرفت و پس از پرده‌برداری، عظمت کار این هنرمند نابغه آشکار شد. بهترین هنرمندان فلورانس مأموریت یافتند تا بهترین محل را برای استقرار این مجسمه انتخاب کنند. سرانجام به اتفاق آراء، ایوان کاخ «سینوریا» را برای این کار انتخاب نمودند. مجسمه داوود در سال 1882 به‌یکی از سالن‌های «آکادمی هنر» منتقل شد.

آفرینش انسان (1511 میلادی) اثر میکل آنژ (1475 – 1564 میلادی)
اقامت دوباره در رم(1505 – 1506)
میکل‌آنژ به‌مجرد ورود به‌رم سفارش بزرگی از جانب پاپ ژولیوس دریافت نمود. ژولیوس دوم در نظر داشت مقبره‌ای باشکوه در زمان حیاتش بنا کند تا پس از مرگ نیز جلال و جبروت وی را نمایان سازد. از این رو میکل‌آنژ این استاد مسلم در معماری، نقاشی و پیکرتراشی، شایسته‌ترین هنرمندی بود که طرح مقبره پاپ را به‌نحو احسن می‌توانست به ‌مرحله اجرا درآورد.

میکل‌آنژ پس از تهیه نقشه‌های ساختمانی، به مدت یکسال در معادن سنگ‌مرمر «کارارا» به‌ انتخاب و نظارت بر برش و حمل‌ونقل سنگ‌های مورد نیاز مشغول بود. پس از بازگشت به ‌رم و ورود سنگ‌های مرمر، کار ساختمانی باشتاب و علاقمندی آغاز شد

و ژولیوس با پیگیری و نظارت بر امور، مشوق هنرمندی میکل‌آنژ و پیشرفت کارها می‌شد. پس از مدتی اخلاق و رفتار پاپ تغییر یافت و در غیاب میکل‌آنژ به ‌استخدام معمار و هنرمند دیگری به ‌نام «برامانته» که رابطه خوبی با میکل‌آنژ نداشت، دست زد.

باز گشت به‌فلورانس برای سومین بار
پاپ ژولیوس دوم در حال طرح نقشه جنگ و تسخیر ایالات بیشتری بود. در همین ارتباط از هزینه‌های سنگین معماری و خرید سنگ مرمر کاملأ منصرف شده و در پی مجازات کسانی که چنین هزینه سنگینی را بدو تحمیل کرده بودند برآمد. از جمله میکل‌آنژ را، نه‌چندان مؤدبانه، اخراج کرد. میکل‌آنژ که خطر را حس کرده بود به‌طور ناگهانی رم را ترک کرد و قبل از این‌که مأموران پاپ به‌او دست یابند، در آوریل 1506 به‌فلورانس وارد شد.

میکل‌آنژ پس از برخورداری از حمایت همشهریان و احساس امنیت، از پذیرش هرگونه سفارشی از رم سر باز زد و تمام مدت تابستان را در فلورانس به‌سر برد. فعالیت هنری وی در این مدت احتمالأ محدود به‌تکمیل تابلو «صحنه جنگ» می‌باشد.

مجسمه پاپ ژولیوس دوم در بولونیا

موسى، کار میکل آنژ
پس از فرار میکل‌آنژ از رم، پاپ ژولیوس لشکرکشی علیه بولونیا را پیروزمندانه به پایان رسانید و میکل‌آنژ را با تضمین بیشتری دعوت به‌کار نمود.

هنرمند فلورانسی و ژولیوس گرچه هردو دارای طبعی سرکش بودند اما گرایش و جاذبه‌ای دوجانبه آن‌دو را به‌هم نزدیک می‌نمود. پاپ از میکل‌آنژ خواست تا مجسمه او را به‌حالتی که نمایش دهنده پیروزی قدرتمندانه وی باشد، از برنز ساخته و در مدخل «کلیسای پترونیوس مقدس» در بولونیا نصب کند.

میکل‌آنژ بدون داشتن تجربه در کارهای برنزی، به‌ اتکای هنرمندان و استادان دیگر، این کار را پذیرفت اما هیچ‌کس نتوانست وی را در این کار سترگ یاری دهد. این بار هم هنرمند نابغه از نبوغ ذاتی خود یاری جست و مجسمه‌ای بی‌نظیر از برنز خلق نمود که پاپ را در حالت نشسته، خرقه‌ای بر دوش، با عصای فرمانروایی و کلید شهر در دست، همچون سرداران بزرگ دست دیگر خود را بلند کرده و درحالت فرمان دادن نشان می‌داد.

سه سال پس از انقلاب این مجسمه به ‌وسیله مردم بولونیا که از استبداد مذهبی ژولیوس به‌ جان آمده بودند، نابود شد. مردم بولونیا متحدأ علیه نظام قدرت‌طلب ژولیوس به ‌پا خاستند، نمایندگان و طرفداران وی را فراری دادند، مجسمه برنزی وی را در کوچه و بازار کشانده و سرانجام قطعات آن را در کوره ذوب نمودند.

آفرینش انسان (1511 میلادی) اثر میکل آنژ (1475 – 1564 میلادی)
سومین اقامت در رم
این دفعه میکل‌آنژ به‌اراده خود به‌رم رفت و به‌کارفرمای خود پیوست. او مایل نبود کار ساختمانی مقبره پاپ را به‌انجام رساند بلکه در نظر داشت تزئین «کلیسای سیکستینی» را که در سفر دومش به‌رم او را از اجرای آن خلع‌ید کرده بودند ادامه دهد. پیش از این، رقبای وی کفایت او را در هنر نقاشی تحت سؤال قرارداده و او را شایسته اجرای چنین طرح سترگی نمی‌دانستند.

میکل‌آنژ خود نیز از تسلط نسبی خویش به‌این هنر آگاهی داشت، با این وجود کار هنرمندانه خود را با دغدغه‌ای مبارزه‌جویانه آغاز کرد. اجرای تزئین سقف کلیسا چهارسال و نیم به‌درازا کشید. این شاهکار هنری، به‌عنوان یکی از باشکوه‌ترین آثار میکل‌آنژ شناخته شده‌است. او از همان ابتدا طرح مورد نظر پاپ را تغییر داد و به جای دوازده حواریون مسیح، صدها منظره از خلقت آدم، سِفر ِپیدایش، پیامبران پیش از مسیح و طوفان نوح و دیگر روایات انجیلی به ‌تصویر کشید.

بلافاصله پس از اتمام رنگ‌آمیزی سقف کلیسای سیکستینی، میکل‌آنژ به‌عملیات ساختمانی مقبره پاپ پرداخت. چار ماه بعد، در سال 1513 پاپ ژولیوس دوم درگذشت و وارثان او قرارداد طرح کوچک‌تری را در تابستان 1513 به‌ میکل‌آنژ تحمیل نمودند. مجسمه موسی یکی دیگر از کارهای معروف اوست که در «کلیسای سن پیترو» در «ونیکولی» در رم قرار دارد. «تندیس برده‌گان» که از متعلقات مقبره ژولیوس دوم بود، در موزه لوور به‌تماشا گذاشته شده‌است.

پس از مرگ ژولیوس دوم، جانشین وی، «لئوی دهم» به ‌تخت نشست و در این رهگذر، خانواده مدیچی که از وابستگان لئوی دهم بودند با اعمال قدرت و تزویر، نفوذ خود را در فلورانس گسترده و جو دوران استبدادی حکومت ساوونارولا را دوباره حاکم کردند. میکل‌آنژ از یک طرف این خانواده را دوست و حامی و کارفرمای خود می‌دانست و از سویی دیگر خود را میهن‌پرستی که طرف‌دار جمهوری فلورانس می‌باشد، معرفی می‌نمود و این خود موجب ایجاد تعارضی آشتی‌ناپذیر بین روابط دوستانه با خانواده مدیچی و اعتقادات سیاسی وی می‌شد.

میکل‌آنژ تحت تأثیر این تحولات سیاسی، عملیات ساختمانی مقبره ژولیوس دوم را ناتمام رها کرد و طرح دیگری را که خانواده مدیچی به‌او پیشنهاد کرده بود پذیرفت. این کار جدید شامل تزیین نمای خارجی کلیسای خانوادگی مدیچی به نام «سان لورنسو» در فلورانس بود که قرار داد آن در ژانویه سال 1518 امضاء شد. در این هنگام میکل‌آنژ 44 ساله بود و دوران جوانی را پشت سر داشت.

میکل‌آنژ بار دیگر برای نظارت بر کار و انتخاب سنگ مرمر به ‌«کارارا» رفت. این قرارداد نیز در اهداف خود موفق نشد و سرانجام در 1518 ملغی شد. میکل‌آنژ دوازده‌سال دیگر از عمر خود را در فلورانس گذراند و به ‌سفارشات خانواده دمدمی‌مزاج مدیچی گردن نهاد.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید