مقاله کاهش آسیبپذیری در برابر زلزله؛ ضرورت نگرش همهجانبه در برنامههای توسعة پنجسالة ایران با word دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله کاهش آسیبپذیری در برابر زلزله؛ ضرورت نگرش همهجانبه در برنامههای توسعة پنجسالة ایران با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کاهش آسیبپذیری در برابر زلزله؛ ضرورت نگرش همهجانبه در برنامههای توسعة پنجسالة ایران با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
سال انتشار: 1386
محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران در حوادث غیرمترقبه
تعداد صفحات: 12
چکیده:
زلزله بعنوان پدیدهای طبیعی، زمانی مخاطرهآمیز و بحران آفرین است که جامعه واقع در معرض آن، نسبت به آن آسیبپذیر باشد. از این رو، تعیینکنندگی آسیبپذیری در شکلگیری بحران، فهم درست و همهجانبهای را از آن ضروری میسازد. چراکه شناخت همهجانبه آسیبپذیری، مبنا و اساسی برای تدوین راهحلهای صحیح، همهجانبه، یکپارچه و فراگیر کاهش آسیبپذیری و بحران میباشد و لذا از اهمیت راهبردی برخوردار میباشد. در این راستا، این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و مطالعه کتابخانهای- اسنادی، پاسخ به دو سوال ذیل را پی میگیرد: (1) نگرشهای مختلف به آسیبپذیری کدامند و کدام نگرش فهم و تبیین کاملتری را از آن ارائه میدهد؟ (2) نگرش حاکم بر برنامههای توسعه بعد از انقلاب نسبت به آسیبپذیری و کاهش آن در برابر زلزله چیست؟
نتایج نشان میدهد که سه نگرش عمده در مورد آسیبپذیری شامل نگرشهای «فنی- فیزیکی»، «اجتماعی- اقتصادی»، و «ترکیبی» وجود دارد، که از بین آنها، نگرش ترکیبی بعنوان سازشی از دو دیدگاه و نگرش قبلی و شامل نقاط قوت هر دوی آنها، و نیز حاوی پیشرفتهای نظری و روششناسی چشمگیر در فهم و تحلیل آسیبپذیری، شناخت و تبیین کاملتری را از آن ارائه میدهد. اما نگرش و عمل حاکم بر برنامههای توسعه پنجساله نسبت به کاهش آسیبپذیری و بحران در برابر زلزله عمدتا مبتنی بر نگرش «فنی- فیزیکی» میباشد، بطوریکه با تمرکز بر راهحلهای فنی- فیزیکی و مدیریتی، و محور قرار دادن «مقاومت و محافظت»،«فرماندهی و کنترل» و «آموزش و خودامدادی»، از ابعاد اجتماعی- اقتصادی و سطوح مختلف آسیبپذیری افراد و گروههای مختلف اجتماعی بویژه قشر پایین و آسیبپذیر غفلت کرده و برنامههای کاهش آسیبپذیری را با برنامهها و راهحلهای اجتماعی و اقتصادی نظیر کاهش فقر، ارتقای سطح رفاه و دسترسی به منابع (شامل زمین و مسکن)، اشتغال و توزیع عادلانه درآمد و ثروت، و ; یکپارچه و همگام نکرده است.